Octavia III RS

sitechris

Donateur
Ik ben het niet helemaal eens met de analyse van demaarten, ook een GTI vind ik niet meteen een circuitauto. Daar is de GTI 'te allround' voor. De GTI is echt geen stuiterbak. Helemaal niet zelfs. En als je DDC bestelt (adaptief onderstel) heb je in comfortstand echt een opmerkelijk comfortabele auto. Ik heb die optie zelf in de GTI 6 gehad, maar in de GTI 7 zijn de verschillen nog wat groter. Dat is imo echt een must have optie op de GTI! In sportstand is de auto overigens wel stevig geveerd, maar nog steeds vind ik comfort dan echt wel acceptabel.

Tom RS

Forumguru
Ik denk dat het heel moeilijk is, zoniet onmogelijk, om een auto te maken die zowel op de weg als op het circuit voldoening geeft, de eisen die je eraan stelt zijn gewoon te verschillend. Ik heb er voor gekozen om een echte jaren 80 hot hatch om te bouwen voor op het circuit (en de ritjes er naartoe / om de kerktoren). Is een pak goedkoper en dan kan je het echt goed doen. De dagdagelijkse auto kan je dan voldoende comfortabel en bruikbaar houden. De circuitauto is dat namelijk absoluut niet (en dan heb ik het niet alleen over het harde wegcontact: in- en uitstappen, stuurreacties door de sper, zeer gevoelig aan het gas, geen winkelauto, ...).
Anders ga je altijd ergens toegevingen moeten doen.

sitechris

Donateur
Klopt. Er zijn maar heel weinig auto's die zowel voldoende comfortabel als messcherp zijn op het circuit. Mss een Porsche 911 Carrera S/911 Turbo en/of BMW M5, die schijnen relatief comfortabel te zijn maar je kunt er op de Nordschleife wel mee los gaan. Dat soort auto's. Maar die kosten ook wel wat.

demaarten

Nieuw lid
Ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen. Ik heb het nog steeds over de gti en de RS. Ik weet ook wel dat er betere wagens zijn om af en toe op het circuit eens te rijden. Maar tussen de GTI en de RS zal de gti net iets leuker zijn. Een m5 of m3 zijn nog leuker natuurlijk maar dan spreken we over een totaal andere prijs. Als ik mocht kiezen zou ik ook voor een iets meer hardcore auto gaan, maar met een gezin van 2 kinderen die jaarlijks naar Frankrijk rijden, is de RS nu eenmaal de slimste keuze denk ik.

bartvw

Forumguru
@ Tom RS ben jij van Belgie en heb je hem ook voor een stuk minder dan hier in Nederland of betaal je ook de hoofdprijs.
Deze bovenstaande tekst is goed bedoelt hoor maar wil weten of hier ook Nederlanders op het forum actief zijn die de RS hebbe gekocht. :D

Groetjes Bart

vw125

Forumguru
Hier ben ik nog eens met een vraagje.
Hoor sinds vanmiddag bij een koude start volgende geluidje.

Iemand die weet of dit kwaad kan of niet?

fastpeter

Forumguru
Beste allemaal.

is er hier verder iemand uit nederland die ook een Skoda RS heeft besteld, dit heb ik namelijk zelf ook gedaan echter zou eerst de productie week 48 zijn echter schuift het nu steeds op en is de productie datum nog steeds niet zeker om de reden dat front assist (de radar) levering problemen zou hebben.

Heb zelf een RS TDI besteld full option echter zonder zonnedak en elektrische achterklep.

Tom RS

Forumguru
Join the club :nailbiting: Ik heb in België besteld en de mijne had moeten geleverd worden in week 40! Ik wist voor ik bestelde al dat bij Seat voor dezelfde motor de wachttijd bijna 6 maanden was. Bij Skoda beweerden ze bij hoog en bij laag dat het bij hun maar 6 à 7 weken zou zijn. Na veel valse beloftes (lees er mijn verhaal misschien eens op na enkele bladzijden terug) hebben ze uiteindelijk toegegeven dat de productieaantallen van de tdi rs gelimiteerd zijn door de motor. Ondanks de belofte van hem nu prioritair te produceren ben ik intussen weeral 3 weken verder met als netto resultaat: niks!
Ga er maar vanuit dat het voor jou ten vroegste februari wordt! Ik weet dat het niet opbeurend klinkt, maar het is de realiteit.
Ik heb tot nu toe, buiten de exemplaren die door de journalisten getest werden, nog maar een viertal uitgeleverde rs tdi's kunnen vinden op het net. Ook bij Seat voor de Leon Fr tdi 184 heel weinig uitleveringen. Wat er scheelt weet ik niet, maar het hangt serieus mijn keel uit!

fastpeter

Forumguru
Het verhaal wat ik van de dealer heb gehoord dat het puur de problemen zijn met de Front assist radar onderdeel en heb ik ook de lijst gezien waar in de productie datum van onze auto staat gepland die is van week 48 naar week 51 gegaan.
Nu klopt dit verhaal wel om dat veel 14% business model dat probleem met levering ook hadden en omdat op te lossen en problemen met bijtelling etc te voorkomen heeft de importeur deze functie er afgehaald en compensatie voor 400 euro gedaan.

Bij de RS is het een vast onderdeel wat hoort op die auto daar kunnen ze die niet weglaten en zeker niet als je adaptieve cruise neemt en de rest van veiligheid functies

Tom RS

Forumguru
Ik help het je hopen, maar ik heb geen front assist (zit er in België niet op), dus dat is het probleem niet (ik heb ook geen speciale opties en de rest van de auto is vergelijkbaar met de jouwe). Bovendien is de auto van demaarten hier op het forum identiek (met nog meer opties) en die is wel geleverd op de vooropgestelde datum en dat is... een benzine. Ik heb al heel vaak de lijst van de dealer gezien waarop de productiedatum staat. Dat zegt gewoon niets, ze schuiven volgende keer gewoon weer 2 of 3 weken op, vrees ik. Zolang er geen chassisnummer is toegekend staat niets vast.

bartvw

Forumguru
Is FastPeter de enigste Nederlander die een Skoda Octavia RS in Nederland krijgt???
Aankomende dinsdag ga ik een proefrit maken ben benieuwd.

Groetjes Bart

fastpeter

Forumguru
Dag Bart,

ga je die bij pon maken of bij een dealer , en welke heb jij op het oog TSI of TDI
Verder wat Tom zegt als er geen chassisnummer bekend is dan heb je nog steeds niks, maar de plan lijst van de dealer geeft niet alleen de verwachte plan datum maar ook als hij definitief is ingedeeld daarna volgt kort na die datum ook een chassisnummer.

Kortom na gebel met pon door de dealer zou het zeker voor eind jan moeten zijn ????? en begrepen heb ik dat er totaal tot nu toe 7 verkocht zijn in nederland (dat kunnen dus ook de modellen waar de dealer zelf mee gaat rijden zijn.) blijkbaar zijn er niet zo veel gekken ;)

bartvw

Forumguru
Hoi Peter,

Ik ga proefrijden in een TSI en deze is van Pon.
En ik denk inderdaad dat van de 7 de meeste als demo rijden.
Wat voor kleur heb je bestelt als ik vragen mag.

Groetjes Bart

Bovenaan Onderaan