De Rs vraagt wel een beetje aanpassingen aan mijn rijstijl: wanneer ik schakel als ik doortrek in de toeren moet ik een fractie later de koppeling loslaten dan ik gewoon ben, anders valt er een klein gat in de acceleratie. Bij mijn Leon Fr tdi was de snelste manier om onderweg te zijn: vanuit de lage toeren het gaspedaal vloeren in tweede versnelling. De versnelling die dan volgde was redelijk straf (met vaak doorslippende wielen als je het spelletje niet door had). Tot mijn verbazing gaat dit niet bij de Rs, de tweede versnelling is gevoelig korter en de acceleratie dus erg snel voorbij (met nog meer kans op slippende wielen). Wanneer je echter in derde bij ongeveer 1000 toeren (een goede 25 km per uur) het gaspedaal vloert volgt een zeer krachtige duw in de rug tot 4500 toeren (en dan zit je al een eindje over de 100), zeer indrukwekkend, niet in het minst voor passagiers die toch nog vooroordelen hebben bij een "Skoda diesel"
. Inhalen is echt een formaliteitje, net als je rijbewijs met al die 70 km/u beperkingen.
Eens je je hieraan aangepast hebt is het een machtige machine, ook qua wegligging. Het is geen circuitscheurijzer, maar voor mij het ideale compromis tussen comfort en sportiviteit.
O ja, misschien nog het belangrijkste: 120 op de cc resulteert in 5,2 liter op 100 km, goed sportief doorrijden op binnenwegentjes met veel remmen en optrekken kost me 7,0 liter op 100 km. Me happy!
Moet wel even terug naar de dealer: wanneer ik de ruitensproeier gebruik blijft de sproeier van het rechter voorlicht een beetje buiten steken (alleen als je stilstaat, wanneer je rijdt duwt de rijwind hem terug).