Octavia III RS

Rallye

Forumguru
Jij laat alles eraf halen en de dealer plakt er weer van alles op? Geeft ook een goed gevoel voor de klant weer, ja. Je zou verwachten dat iemand dan even nadenkt, zo van "zou hij dat wel willen?". Maar nee, we doen het gewoon.
 

Skoda_Fan

Actief lid
@Tom RS: Ook gefeliciteerd en vele snelle en veilige km's toegewenst!
Helaas moeten wij nog ff wachten tot volgend jaar....

Vandaag ff bij Martin Schilder Alkmaar wezen kijken. Ze hebben daar een zwarte Combi RS staan met een aantal opties welke wij ook hebben besteld. Konden we alvast voor genieten....helaas niet rijden :(
 

sitechris

Donateur
Soms is dat wel eens lastig. Pon heeft dat wel goed op orde, dat alle modellen in Leusden staan. Ik heb al wel eens meegemaakt dat een proefrit in een bepaald model (Giuletta QV, Astra OPC) niet mogelijk was. Dan kun je of een dealer zoeken die er eentje heeft staan, of een andere auto kopen of het risico nemen. Bij bijzondere modellen wil ik geen risico's lopen en vind ik een proefrit cruciaal. Maar mijn lease Seat Leon heb ik ook zonder proefrit besteld, omdat deze nog niet in NL leverbaar was. Bij dit soort auto's (net als Golf, Octavia etc) vind ik het risico vrij klein. Je weet wel wat je krijgt. Zo verrassend zijn VAG modellen nooit in vergelijking met hun voorganger (bedoel ik positief).
 

Skoda_Fan

Actief lid
@MichelV helaas was dit seq een showroom auto. Deler boodt aan een afspraak te maken om bij Pon met de RS te rijden. Gezien het weer, maar ook het feit dat de auto dan gereden heeft staan zij niet te trappelen om een showroom auto te laten rijden. Tenzij je hem koopt.....
 

Tom RS

Forumguru
De Rs vraagt wel een beetje aanpassingen aan mijn rijstijl: wanneer ik schakel als ik doortrek in de toeren moet ik een fractie later de koppeling loslaten dan ik gewoon ben, anders valt er een klein gat in de acceleratie. Bij mijn Leon Fr tdi was de snelste manier om onderweg te zijn: vanuit de lage toeren het gaspedaal vloeren in tweede versnelling. De versnelling die dan volgde was redelijk straf (met vaak doorslippende wielen als je het spelletje niet door had). Tot mijn verbazing gaat dit niet bij de Rs, de tweede versnelling is gevoelig korter en de acceleratie dus erg snel voorbij (met nog meer kans op slippende wielen). Wanneer je echter in derde bij ongeveer 1000 toeren (een goede 25 km per uur) het gaspedaal vloert volgt een zeer krachtige duw in de rug tot 4500 toeren (en dan zit je al een eindje over de 100), zeer indrukwekkend, niet in het minst voor passagiers die toch nog vooroordelen hebben bij een "Skoda diesel" :D . Inhalen is echt een formaliteitje, net als je rijbewijs met al die 70 km/u beperkingen.
Eens je je hieraan aangepast hebt is het een machtige machine, ook qua wegligging. Het is geen circuitscheurijzer, maar voor mij het ideale compromis tussen comfort en sportiviteit.
O ja, misschien nog het belangrijkste: 120 op de cc resulteert in 5,2 liter op 100 km, goed sportief doorrijden op binnenwegentjes met veel remmen en optrekken kost me 7,0 liter op 100 km. Me happy!
Moet wel even terug naar de dealer: wanneer ik de ruitensproeier gebruik blijft de sproeier van het rechter voorlicht een beetje buiten steken (alleen als je stilstaat, wanneer je rijdt duwt de rijwind hem terug).
 

daveman

Nieuw lid
O ja, misschien nog het belangrijkste: 120 op de cc resulteert in 5,2 liter op 100 km, goed sportief doorrijden op binnenwegentjes met veel remmen en optrekken kost me 7,0 liter op 100 km. Me happy!

Zeer netjes!

Over de benzine variant heb ik nog niet zo veel zien verschijnen mbt tot het verbruik. Aangezien niet iedereen er dezelfde rijstijl op nahoudt, is gemiddeld verbruik niet noodzakelijk representatief...

Vandaar mijn vraag: welk verbruik (boordcomp) halen jullie met cruisecontrol 120 / 90 / 70 ?

Groeten,
D.T.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wordt ook sterk beïnvloed door weersomstandigheden: wind mee of tegen, weg droog of (erg) nat heeft allemaal invloed op het verbruik.
Juist bij gebruik van de cruisecontrol onder bv. zware windcondities (heen mee, terug tegen) wordt dat heel duidelijk!
 

daveman

Nieuw lid
Wordt ook sterk beïnvloed door weersomstandigheden: wind mee of tegen, weg droog of (erg) nat heeft allemaal invloed op het verbruik.
Juist bij gebruik van de cruisecontrol onder bv. zware windcondities (heen mee, terug tegen) wordt dat heel duidelijk!

Klopt zeer zeker! Maar op CC is het toch al 1 variabele minder :tongue: (bestuurder)...

Naar ik al heb kunnen lezen (publiciteit) zijn deze laatste benzinemotoren (2.0) toch een heel stuk efficiënter met brandstof als vroeger.

Als er vragen worden gesteld over verbruik in verband met een RS / GTI of iets dergelijks worden al snel opmerkingen gegeven als "als je het verbruik er niet wil bijnemen moet je maar geen zo'n wagen kopen" en dergelijke.

Ik ben er mij van bewust dat brandstofverbruik evenredig (of exponentieel) is met rijplezier en hier heb ik geen enkel probleem mee. Maar als ik bijvoorbeeld op cruisecontrol aan 70 km/u naar mijn werk "tjaffel" vind ik het wel belangrijk dat de euro's ook niet gewoon uit mijn uitlaat verdwijnen...

Vandaar dat ik mij afvraag hoe de RS het zou doen op mijn "tjaffeltraject" (woonwerkverkeer), zonder dat er eigenlijk veel gevraagd wordt van de motor.
 

vw125

Forumguru
Ik zal mijn ondervinding over het verbruik mijn 2.0 TSI hier eens neerzetten.
Heb nu een kleine 1000 km op de teller en in het begin zat ik aan een verbruik van 10.8 liter.
De meeste km's heb ik snelweg gereden en nu zit men verbruik rond de 8.8 liter.
Moet wel zeggen dat ik het grootste deel op de normale stand heb gereden en men goed heb kunnen bedwingen met in toeren te gaan.
Bij een volle tank kan ik +/- 540 km rijden en in de tank kan 50 liter denk ik.
Vanaf nu mag ik volgens het boekje al eens meer over de vooropgestelde toeren gaan en zal hij meer op sport staan.
Ben vandaag langs tankstation geweest en ga het nu eens verder in het oog houden hoe het verder evalueert.
Ik houd jullie hiervan op de hoogte.
 

daveman

Nieuw lid
@vw125: Bedankt voor uw post. Ik ben benieuwd of gebruikers met een hogere kilometerstand er een lager verbruik uit krijgen...
 

Reno

Nieuw lid
Op basis van de gegevens op www.spritmonitor.de, zowel voor Golf GTI/GTD als Octavia RS, ligt het gemiddelde voor de TSI ongeveer 2 l/100km hoger dan de TDI. Op basis van 20.000 km/jaar komt dat met de Belgische brandstofprijzen op een verschil van 1.000 EUR per jaar.

Ik was overtuigd van de TSI, maar dat doet (mijn vrouw helaas) al eens nadenken. De vraag is of het extra rijplezier van de TSI 1.000 EUR per jaar waard is :)
 
Bovenaan Onderaan