Octavia III RS

Tom RS

Forumguru
Hou er wel rekening mee dat een diesel af en toe wel een langere rit nodig heeft, anders gaat de roetfilter verstoppen.
Als je wat bang bent van de mindere prestaties kan je altijd eens bij JD of zo langsgaan. Tdi gaat dan vlot naar 220 pk en 400Nm. Je hebt dan het verbruik van de diesel met de prestaties van een benzine. Moet je wel het risico van een eventueel vervallen van de garantie nemen (als ze het zien).
 

Rallye

Forumguru
De vraag is of het extra rijplezier van de TSI 1.000 EUR per jaar waard is :)

De vraag is vooral of je duizend euro (per jaar, dat dan weer wel) over hebt voor 26pk extra en een bij een sportieve auto passend toerenbereik van de motor. ik zou zeggen: altijd doen!
 

Tom RS

Forumguru
Of je moet je afvragen of je 85 euro per maand (want dat is die 1000 euro per jaar uiteindelijk) over hebt voor die iets betere prestaties die je in het dagelijkse rijden niet echt veel gaat kunnen uitspelen. Ik denk dat er heel weinig verschil zal zijn bij het hernemen (staat gelijk aan inhalen) en het versnellen tot 150 km/u. In andere situaties (vanuit stilstand) zal de benzine wel in het voordeel zijn, maar of je daar dat bedrag wil tegenaan gooien is ieders persoonlijke keuze natuurlijk. Ik vrees trouwens dat je er met 1000 euro niet gaat komen, het zal korter bij 1500 euro liggen.
 

daveman

Nieuw lid
Of je moet je afvragen of je 85 euro per maand (want dat is die 1000 euro per jaar uiteindelijk) over hebt voor die iets betere prestaties die je in het dagelijkse rijden niet echt veel gaat kunnen uitspelen. Ik denk dat er heel weinig verschil zal zijn bij het hernemen (staat gelijk aan inhalen) en het versnellen tot 150 km/u. In andere situaties (vanuit stilstand) zal de benzine wel in het voordeel zijn, maar of je daar dat bedrag wil tegenaan gooien is ieders persoonlijke keuze natuurlijk. Ik vrees trouwens dat je er met 1000 euro niet gaat komen, het zal korter bij 1500 euro liggen.

Kan mij hier in vinden!
 

sitechris

Donateur
Altijd benzine, meer beleving, meer snelheid en meer sportiviteit. En in alle gebieden gewoon sneller. Ook in hernemingen. De TSI is op alle gebieden sneller. Kost wat meer, heb je ook wat meer.

Oh ja....een dieselblok is altijd ook wat zwaarder, dus dat weegt ook nog wat meer op de vooras, wat altijd wat minder is voor de wegligging als je een bocht in draait. Scheelt niet veel, maar toch altijd wat.
 

fastpeter

Forumguru
Zo goed nieuws einde van de dag gehoord de rs TDI dsg zal week 4 definitief gebouwd worden dus toch wel ruim 4 maanden.
Eerst problemen radar voor adaptieve cruise etc, daarna dsg en TDI motor te korten maar nu zou het rond zijn.
Mede door de opties was levering vertraagd en jammer was dat bepaalde opties die we wel wilden weer niet zonder anderen pakketten ging dus soms heb je opties die je niet wil maar moet nemen als je de anderen opties wel wenst.
De pakketten zijn slim samengesteld dat je bijna niet anders kunt !
Winterset 18 inch heb ik ook geregeld daar volgen later de foto's van als ik de auto heb.
Een klasse 4 alarm was een optie via fabriek en uitbreiding door dealer scm certificering
Chrome strips rondom de raam lijsten kan bij een rs niet , anderen modellen weer wel maar als ik de foto's zie van Tom is het toch wel mooi.

De ruiten laat ik voor looks en veiligheid (versplintert niet) rondom tinten waar bij op de voorruit een zonnen band en de bestuurders portieren wettelijk goedgekeurd en de rest mooi donker maar niet te.
Op al mijn vorige auto's ook gedaan geeft ook duidelijk meer verkoeling en natuurlijk mooie looks zonder hinder in de donker wat betreft zicht.

Vraagje aan de rs gelukkige welke banden merk en type hebben jullie nu er onder voor de 225/40/18 gaf de dealer aan dat ik geen conti sport contact 2 wilde maar de sport contact 5(p) omdat deze zeker met nat weer echt perfect is de conti komt in alle grote testen echt perfect er uit helaas niet in winter maat 2254018 want daar schoren ze echt minder daar was de goodyear ultragrip 8 beter in tractie en afrol geluid en grip in sneeuw.

Kortom afwachten of aflevering goed komt al de testen en foto's volgen
 

fastpeter

Forumguru
Vraagje aan de rs gelukkige welke banden merk en type hebben jullie nu er onder voor de 225/40/18 benieuwd wat pon standaard levert
 

Tom RS

Forumguru
Bij mij idem, maar heb ze voor een goede prijs ingewisseld bij de bandenboer voor een setje Dunlop 19 inch.
 

2miel

Nieuw lid
Altijd benzine, meer beleving, meer snelheid en meer sportiviteit. En in alle gebieden gewoon sneller. Ook in hernemingen. De TSI is op alle gebieden sneller. Kost wat meer, heb je ook wat meer.

Oh ja....een dieselblok is altijd ook wat zwaarder, dus dat weegt ook nog wat meer op de vooras, wat altijd wat minder is voor de wegligging als je een bocht in draait. Scheelt niet veel, maar toch altijd wat.

Ben het daar niet helemaal mee eens omdat:- sportiviteit niet alleen een kwestie is van PKs, maar ook van de hernemingen. (en net die hernemingen (torque 380 - 350) ligt bij TDI hoger dan bij TSI).- Gewicht heb je een punt, alhoewel een Golf VII GTI met DSG zwaarder is dan een Octavia RS TDI manueel. Maar deze redenen nu aanhalen om je zo PRO benzine uit te spreken is er een beetje over vind ik.
 

Joske

Forumguru
Bij mij staat er contisportcontact 2 op.
Ben wel van Belgie dus geen pon maar D'ieteren.
hebben ze er bij jou ook zo een "oude" band onder gegooid? de CSC2 is echt wel oud type band. Ik vind ze wel luidruchtig, qua grip en in regenweer vind ik ze wel zeker ok.
 

sitechris

Donateur
Ben het daar niet helemaal mee eens omdat:- sportiviteit niet alleen een kwestie is van PKs, maar ook van de hernemingen. (en net die hernemingen (torque 380 - 350) ligt bij TDI hoger dan bij TSI).- Gewicht heb je een punt, alhoewel een Golf VII GTI met DSG zwaarder is dan een Octavia RS TDI manueel. Maar deze redenen nu aanhalen om je zo PRO benzine uit te spreken is er een beetje over vind ik.

Koppel zegt me niet zoveel, even terugschakelen in je benzine en je kunt op power gewoon doorhalen en dan ben je met de benzineversie gewoon sneller. Zo is een Octavia RS benzine sneller als de diesel. Een ander voorbeeld: met een Octavia RS heb je 380 newtonmeter, dat zijn er 20 meer als een nieuwe Porsche Cayman S. En toch blaft een Cayman S in 15 seconden van 0-200 km/h. Met een RS TDI zit je ergens rond de 30-35 seconden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tom RS

Forumguru
Klopt helemaal, maar als we nu zonder te schakelen van 30 tot 130 doortrekken in z'n 3 wint de RS tdi volgens mij. Is gewoon een zaak van hoe je graag rijdt: schakellui op koppel of hoogtoerig op Pk's. Kan beiden sportief, alleen de manier waarop is helemaal anders.
 

sitechris

Donateur
Bij een atmo blok ben ik dat wel met je eens. Mijn BMW 130i (265 pk/315 nm) was in 6e versnelling van 80-120 vergelijkbaar snel als mijn toenmalige gechipte Octavia (176 pk/390 nm). Voor turboblokken geldt dat die ook al bij lage toerentallen vermogen leveren en dat die sneller in de toeren klimmen. Overigens hangt heel veel af van de versnellingsbakverhouding. Ik weet dat de Lexus IS 220d van vorige model werd geleverd met hele lange bakverhoudingen. Die deed ondanks 400nm de 80-120 in 40 seconden. De turbo kon niet meeblazen omdat de auto te weinig toeren draaide in 6e versnelling. Dat leverde veel kritiek op van eigenaren, vandaar dat ze ook een versie leverden met kortere bakverhoudingen.
 

vw125

Forumguru
Gisteren langs garage geweest voor het probleem van de starter( bendix ) dat dachten we althans.
Mecanicien heeft nieuwe starter geplaatst die speciaal van de fabriek was gekomen voor men RS.
Start de wagen en weer is het geluid hoorbaar. Heeft daarna een 1.4 tsi motor getart en ook hierbij hoort hij het geluid.
Ben me al aan het suf zoeken geweest wat de oorzaak kan zijn van dit geluid en ook de mecanicien weet geen antwoord op men vraag.
Ik vind dit niet kunnen bij een nieuwe wagen.
Mss iemand die hier meer over weet?

Grtz vw125
 

Joske

Forumguru
@vw125

is dit het eerste wat je hierover vraagt op het forum? Zou als ik van jou was daar toch speciaal een nieuw topic voor openen hoor, dan is het makkelijker te zien tussen de massa ;). Daar eventueel een filmpje met het desbetreffende geluid ofzo?
 

vw125

Forumguru
Nee heb enkele pagina's hiervoor ook al de vraag gesteld met bijhorend filmpje . Wou geen nieuw topic openen omdat ik dacht dat dit bij het topic van de RS hoorde.
 
Bovenaan Onderaan