Octavia III RS

CDK

Forumguru
Eigenlijk moeten ze de rs gewoon alleen met 4wd aanbieden. Een soort van poor mans quattro. Ik ben er van overtuigd dat ondanks de meerprijs dit goed is voor de verkopen. Dat maakt de rs dan meteen uniek.
Helemaal mee eens!!!
Ik heb er een proefrit mee gemaakt en had direct al zoiets van jeetje wat mis ik m'n 4x4
 

___JC___

Forumguru
Als alternatief gaf TG overigens de nieuwe Megane RS break aan. Iets kleiner, maar een stuk goedkoper en rijdt veel beter. Ik wil dr nog wel een proefrit aan wagen de nieuwe RS uiteraard, maar stiekem kijk ik toch uit naar de 1.8TSI DSG 4x4...
 

sitechris

Donateur
@_JC_ dat is geen Megane RS break, maar een Megane GT break. Hij heeft vergelijkbaar onderstel als de GT-lines die je overal ziet rijden. Het is dus echt een fundamenteel verschil met een RS. Onder de kap 220 pk tweeliter benzine, een geknepen versie van het RS blok.

Ik zou deze auto nooit kopen. Mist net als een Octi RS ook scherpte en beleving en het ziet er 12 in een dozijn uit. Plus dat de Octavia gewoon meer auto is. Ruimer, beter gebouwd, meer solide, mooier etc etc.

Als je echt een hot-hatch stationwagon wil, dan is de Focus ST de enige optie in de markt. Of even wachten tot Seat wellicht met een Cupra ST komt. Dan heb je 265/280 pk onder de kap.

Hier de GT. Zoek de verschillen met de GT-line
https://www.google.nl/search?q=mega...013-renault-megane-estate-gt-220%2F;1600;1067
 

___JC___

Forumguru
En dan te bedenken dat mn broer zo een ding heeft... :) Met futloze 14% diesel erin wel te verstaan, maar wel dat GT onderstel. Hij is er altijd erg over te spreken.
 

sitechris

Donateur
Laten we eerlijk zijn, de meeste middenklassers rijden prettig, zeker met sportpakketje erop (GT-line, FR, Golf R-line, Volvo R-design, Audi S-line etc etc). Het lijkt allemaal ook best wel op elkaar. Ook qua besturing. Als je geblindoekt zou instappen, kun je echt niet raden in welke auto je rijdt. Het zijn prettige daily drives met aardig compromis tussen sportiviteit en comfort. Als je kilometers moet vreten zijn dit soort auto's nuttig en prettig. Alleen is het satansblokje echt een drama in de GT-line.
 
leuk filmpje, maar als je kijkt naar de buitentemperatuur, de route dan zitten er wel enige verschillen in. Niet dat het wat gaat uitmaken qua eindresultaat maar het is geen identieke test op dezelfde uitgangspunten. (oa scheelt 10 graden buiten). Ja details weet ik, maar doe dan een 100% identieke test.
 

030-NL

Lid
Flop 3: Skoda Octavia RS

De snelste en dikste versie van de Octavia als één van de minste auto’s van het afgelopen jaar? ‘Heb je weer gezopen, Tameling?’ Nou nee, en hoewel de Octavia RS heus een gave auto is met zijn 220 pk en rappe acceleraties, bleef er na het rijden toch een gevoel van ‘is dit het nou?’ hangen.

Ja hij ziet er netjes opgeklopt uit, maar om nou te zeggen dat hij bij mij bovengemiddeld veel begeerte opwekt? Nee. Hij presteert zeker met DSG-bak verschrikkelijk gladjes en is reterap, maar echt jammer vind ik het feit dat Skoda de sportieve eigenschappen van de nieuwste versie niet sterk heeft verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Nog steeds heeft de auto behoorlijk wat last van tractieverlies bij de voorwielen, bocht-uit wil hij nog wel wat schaatsen waarna de tractiecontrole wat bruusk ingrijpt en je de grenzen al snel eigenlijk niet meer wilt opzoeken.

Op dynamisch vlak staat de Octavia zodoende op een stuk lager plan dan bijvoorbeeld deVolkswagen Golf GTI, en ik vrees dat dit een bewuste keuze is van de VW Group. Begrijpelijk? Wellicht, maar het zorgt er in ieder geval voor dat de Octavia RS niet hoog op mijn verlanglijstje staat…

bron Autoweek
 

___JC___

Forumguru
Ik zag de term 'koning onderstuur' langs komen in een artikel, das toch niet best. Tijd voor een aftermarket setje veren/dempers die dit gaat verbeteren, of een mechanisch sper net als de Golf GTI performance.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

sitechris

Donateur
Of 4WD in dit geval. Wel jammer dat ze er schijnbaar zo weinig van gemaakt hebben. Een GTI is naast sportief wel degelijk comfortabel. Een vergelijkbare onderstel setting zou voor de Octi ook prima zijn.
 

Tom RS

Forumguru
Waarom blijft iedereen nu de Rs vergelijken met een gti? Dat is hij niet en pretendeert hij ook niet te zijn. Vergelijk hem met een Megane gt, Leon fr of A3 s-line. Dit is gewoon een gt, geen gti.
 

___JC___

Forumguru
Hij heeft wel dezelfde motor, dezelfde fabrikant en veel dezelfde onderdelen dus zo raar is het niet toch.
 

Tom RS

Forumguru
Inderdaad, maar ik vermoed dat Vag kannibalisme binnen de group wil vermijden en de auto`s daarom anders positioneert en afstelt. Skoda wordt in ieder geval niet in de markt gezet als het sportieve merk van de group. Dat weet je op voorhand, dus moet je de auto zo ook bekijken: als een sportieve gezins-gt, niet als gti. Wil je een echte gti moet je inderdaad een Golf nemen, wil je een gti combi, wacht je best op een Leon Cupra st.
 

sitechris

Donateur
@Tom RS: het GTI onderstel is ook comfortabel, maar tegelijkertijd ook sportief. En die setting kunnen ze zo gebruiken, ligt op de plank bij VAG. Gemiste kans imo. En gezien de forse prijs van een Octavia RS mag je verwachten dat ze op het onderstel niet bezuinigen.
 

maartenv84

Senior Member
En toch heeft ie volgens een duits auto magazine de bmw 320 met vergelijkbare motorisering verslagen in een vergelijking. En niet alleeb met prijs en ruimte, ook op de slalom... hoe kan dat als iedereen zo klaagt over onderstuur? Of is de bmw zo slecht op dat onderdeel? Kan me het haast niet voorstellen....
 

sitechris

Donateur
Bij Duitse autobladen als AMS en Autozeitung tellen ze alles mee in een vaste puntentelling. Dus of je nu een Ford Ka test, of een Lamborghini ...... de puntentabel is heilig. Ik vind echter dat je bij sportieve modellen bepaalde zaken meer waarde kunt geven.

En een algemeen punt....ik vind het jammer dat de auto wellicht nog beter zou kunnen zijn, terwijl de techniek en kennis in huis is.
 

Tom RS

Forumguru
Ik kom uit een Leon Fr en ik vind weinig of geen verschil in wegligging. De ene test is de andere ook niet: in een korte test van het Belgische Autogids staat de wegligging juist bij een van de pluspunten. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het xds helemaal niet te bruusk of snel ingrijpt: de bocht in en gas erop en dan wordt de auto netjes etdoor getrokken zonder dat hij echt afgeremd wordt. Die testrijders rijden ook wel met Subaru, Porsche, Ferrari, ... zijn misschien wel wat verwend.
 

Frenk21

Forumguru
Helaas vergelijken ze de auto's niet met elkaar, maar altijd met een GTI. Wat is er zo heiligmakend aan een gti. Als ik die wil hebben koop ik die wel ipv een RS, die qua ruimte alles verslaat.
 

___JC___

Forumguru
Tsja ze kiezen de Nismo, maar die is leluk zeg! Overigens was dit een test met de DSG op droog wegdek. Dan valt het nog wel mee met de wielspin denk ik. Wel opvallend dat ze zeggen dat ie minder spint dan de vorige Octy RS.
 
Bovenaan Onderaan