Octavia III

Greggy

Actief lid
Cool... Ben benieuwd naar de NL prijzen en specs. en - voor mij belangrijk - de bijbehorende leaseprijs. Ik heb nog nooit een auto blind besteld, maar eens moet de eerste keer zijn denk ik maar... Ben ook benieuwd naar de levertijden van de combi... Hmmm... Kl*t dat wachten... :D
 

paulus474

Senior Member
Cool... Ben benieuwd naar de NL prijzen en specs.
... Ben ook benieuwd naar de levertijden van de combi... Hmmm... Kl*t dat wachten... :D
Hahaha, ben het helemaal met je eens.
hoop deze keer wel dat dit de juiste data zullen zijn. Je leest er verder echt nergens iets over (Facebook, Twitter, of hun eigen site).
Als ik echter de pagina van de Skoda Octavia op de Skoda.nl site open, dan staat er bovenin het "tabblad" verkrijgbaar vanaf april 2013...;-(
 

Riesjard

Nieuw lid
Cool... Ben benieuwd naar de NL prijzen en specs. en - voor mij belangrijk - de bijbehorende leaseprijs. Ik heb nog nooit een auto blind besteld, maar eens moet de eerste keer zijn denk ik maar... Ben ook benieuwd naar de levertijden van de combi... Hmmm... Kl*t dat wachten... :D

Ja idd, Vooral de leaseprijs.
De huidige Artic Combi heeft een gunstige leaseprijs.

Tav specs had ik een tijdje terug het volgende gepost:
Half maart staat de hatchback bij de dealer net na de autosalon Geneve.
De combi in mei.

er zijn 2 uitvoeringen: Ambition (met o.a. Parkeersensor achter, dimmende binnenspiegel, regensensor, 5,8" navi) en Elegance (met o.a. 8" navi, halfleder bekleding, stoelverwarming, Canton soundsystem, xenon, parkeerassistemt, 17" lichtmetaal, etc.).
Bron: lokale dealer.
 

Spector

Forumguru
Daar is weer een plaatje van de RS

m1ny9c7bb6ye_600.jpg

[h=2]De Skoda Octavia RS is een graag geziene gast op onze website. Eerst hadden we al een serie wat minder scherpe platen, nu hebben we de auto helder op onze schermen.[/h]
De Skoda Octavia RS wordt weer de topper van het gamma. Waar de andere Octavia's uitermate beschaafde auto's zijn, heeft deze RS beduidend meer branie met z'n dikke spoilerwerk, een ander uitlaatsysteem en zwart lichtmetaal.
De definitieve specificaties zijn er nog niet, maar wij verwachten een 2.0 TSI een vermogen dat rond de 220 pk ligt. Sommige media melden zelfs dat de RS 250 pk krijgt, maar daarmee zou de RS sterker zijn dan de Golf GTI en het is zeer de vraag of de directie van het concern dat ziet zitten.
De Autosalon van Genève lijkt nog te vroeg voor de Skoda Octavia RS. We zetten daarom in op een onthulling in de zomer, het Goodwood Festival of Speed zou een ideale gelegenheid zijn. Dat evenement krijgt immers een steeds belangrijker status op de internationale autokalender.
 

zaza68

Nieuw lid
Volgens mij worden de prijzen pas bekend na de autosalon in Geneve. Erg Jammer, dat zij zo lang dit laten wachten. Wilde deze echt bestellen ondanks ik niets met Skoda heb. mede dankzij hierdoor heb ik toch maar gekozen voor een 14% auto........
 

paulus474

Senior Member
Kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en ben vandaag even naar Duitsland gereden om de nieuwe Octavia te bewonderen. Is een mooie auto geworden. Nu maar wachten op de Combi-uitvoering en, ook belangrijk, de prijzen.........
 

paulus474

Senior Member
Haha, ben met mijn suffe kop vergeten fototoestel/mobiel mee te nemen.
Ben in Kleve geweest: ze hadden een demoauto buiten staan (Ambition in de kleur Topaz-bruin metallic, 16" Velorum zonder verdere snuisterijen), en binnen een in de kleur Brilliant-zilver metallic met 17" lm-velgen Teron, Columbus navigatiesysteem, half leer/half stoffen bekleding, LED-verlichting voor en achter en nog wat opties). Zat héérlijk :-)). Heb niet gevraagd of ik de demo-auto mocht meenemen (vroeg niemand overigens, mocht misschien nog niet...?).
 

andrehj

Forumguru
Die optie staat er inderdaad tussen, maar dat zegt nog niet zoveel.
Er zitten namelijk nog wel wat foutjes in: Zo staat er bijvoorbeeld dat de 1.8 TSI met DSG de variant DSG-6 is, terwijl dat volgens Skoda Duitsland een DSG-7 is (wat ook veel logischer is, gezien het op 250 Nm begrensde koppel van de motor).
 

Spector

Forumguru
http://www.autoweek.nl/rijimpressie/1311/skoda-octavia

[h=2]Skoda lanceert komend voorjaar al weer de derde generatie van de Octavia. En dat doet het volgens bekend recept. Het resultaat smaakt echter beter. Want ook de nieuwe editie van het model is namelijk zoals de traditie inmiddels wil goedkoper en ruimer dan z’n concurrenten. Maar de Tsjechen hebben niet alleen naar kille cijfers gekeken; de Octavia ziet er niet alleen beter uit dan ooit, hij is bovendien rianter uitgerust en heeft allround rijeigenschappen die het gemiddelde ontstijgen.[/h]
UserMatcher.fcgi

Skoda heeft een strak ogende nieuweOctavia neergezet, dat moet gezegd. De Tsjechen zien zelf een coupé-achtig silhouet in de auto dankzij de oplopende taillelijn. Die zien wij niet zo, maar hij ziet er geslaagd en krachtig uit dankzij de enigszins strenge lijnen die de koets karakteriseren en de korte overhang van de carrosserie zowel voor als achter. Vanuit bepaalde hoeken valt een vleugje BMW 3–serie te herkennen in de lijnen van de Skoda, en de achterkant heeft veel weg van een moderne interpretatie van Audi’s A4 van een aantal generaties terug. Er zijn mindere goden om mee vergeleken te worden. Als je de Octavia vanbuiten eens goed bestudeert, krijg je de indruk dat-ie groter is dan z’n voorganger. Niet vreemd voor een vernieuwd model, maar het is niet louter optisch bedrog. De Octavia is inderdaad in alle richtingen gegroeid. Hij meet in de lengte 90 millimeter meer dan voorheen, en in de breedte 45 millimeter. Het MQB-platform van Volkswagen waarop de Octavia rust zorgt voor een toename van de wielbasis met 108 millimeter. Natuurlijk heeft deze groeistuip z’n weerslag op het interieur. De knieën krijgen in de nieuwe Octavia 73 millimeter meer bewegingsvrijheid, en het hoofd 980 millimeter. En het is qua ruimte nu al niet bepaald behelpen met de binnenruimte; de concurrentie in het C-segment kan er een punt aan zuigen. En dat geldt net zo hard voor de kofferruimte. De Octavia oogt weliswaar als een ruime sedan oogt, maar is in werkelijkheid een hatchback met een grote, praktische achterklep. Daarachter gaat een bagageruimte schuil van 590 liter, 30 liter meer dan voorheen.

Swipenderwijs
In het binnenste van de Octavia heeft Skoda eveneens stappen gezet. Het interieur ziet er een stuk fraaier uit dan nu. De gebruikte materialen zien er niet alleen mooier uit, ze voelen ook zachter aan. En dat doet wonderen voor de kwaliteitsindruk. Bovendien kun je voortaan een modern infotainmentsysteem met touch screen bestellen. Sensoren merken de nabijheid van je hand op, waarna de deelmenu’s oplichten. Door de menu’s bladeren gaat swipenderwijs. Onze test-Octavia heeft het systeem aan boord, en dat geeft de auto direct een luxueuzere uitstraling. De wijze waarop de start-stopknop is gemonteerd, doet daar helaas weer enige afbreuk aan. Hij zit gewoon op de plaats waar je normaalgesproken het contactslot verwacht. Niet zo chique, een beetje een goedkope oplossing, eigenlijk; doe het dan niet. Een start-stopknop hoort toch een prominente plaats te hebben, in de middenconsole, bijvoorbeeld, liefst met een oplichtend randje. Ee dergelijke oplossing had het binnenste van de Octavia zeker niet misstaan.
De Octavia heeft een aantal systemen die nu nog vooral in de hogere segmenten leverbaar zijn, en Skoda heeft zich hierbij nadrukkelijk op veiligheidsitems geconcentreerd. Op het gebied van veiligheid doet hij de huidige Octavia verbleken. Zo heeft de jongste generatie een Lane Assistant. Maar ook grijpen de remmen automatisch in bij een ongeval om een vervolgongeval te voorkomen (Multi-Collition Brake). Daarnaast is er Crew Protect Assistant dat bij waargenomen onder- of overstuur de gordelspanners van de veiligheidsriemen van alle inzittenden aanspant en ramen en schuifdak sluit, en Driver Activity Assistant die vermoeidheid bij de bestuurder detecteert en hem of haar hierop attendeert middels een melding op het display. Verder heeft de Octavia een een motorkap die iets omhoog schiet om voetgangers bij een aanrijding zo veel mogelijk te beschermen. Skoda meldt dat de Octavia vanaf mei bovendien een noodstopfunctie krijgt, die de auto automatisch tot stilstand brengt als iets of iemand onder het rijden de neus van de auto nét even te dicht nadert. Bent u daar nog? Want er is meer. Voor het eerst in een Skoda is de Adaptive Cruise Assistant leverbaar, die automatisch een ingestelde afstand tot de voorligger aanhoudt. Op de optielijst voor de Octavia prijkt bovendien een Intelligent Light-systeem dat grootlicht in- of uitschakelt al naar gelang de situatie. Op verzoek schroeft de fabrikant Automatic Parking Assistent op de Octavia. De Tsjechische hatchback zet zichzelf dan in een parkeervak. Aan verkeersbordherkenning voor de Octavia wordt gewerkt.

Keur aan motoren
Rijden met de nieuwe Octavia is vooral een feest der herkenning. De Skoda rijdt nog solide als altijd, maar strakker. Hij biedt allround rijkwaliteiten die die van een Golf nog niet evenaren, maar die wel benaderen. De Duitse neef van de Octavia rijdt namelijk nog een tikkie verfijnder; de Octavia is wat stugger en heeft de neiging te dribbelen op wat minder glad asfalt, en toont zich daarmee een tikkie minder gebalanceerd. Maar in de dagelijkse praktijk volstaat het door Skoda herziene onderstel voor de Octavia prima. De besturing werkt voldoende precies, maar zou wat meer informatie mogen verstrekken over wat er onder de wielen gebeurt.
Skoda biedt een keur aan nieuw ontwikkelde TSI- en TDI-motoren aan voor de Octavia; acht om precies te zijn. Alle, behalve de basisversies worden gecombineerd met een start-stopsysteem. De reeks loopt van de 86 pk sterke 1.2 TSI tot de 1.8 TSI van 180 pk. Voorlopig is der laatste de sterkste motor voor Skoda’s nieuweling. Voorlopig, want Skoda geeft aan dat ‘t al druk in de weer is om een RS-versie klaar te stomen. Ook een aardgasversie van de Octavia en een uitvoering met vierwielaandrijving staan op de rol.
Of alle acht in eerste instantie leverbare krachtbronnen straks ook in Nederland verkrijgbaar zijn, kan importeur Pon nu nog niet zeggen. In ieder geval zijn er drie versies van de 1,6-liter TDI (alsmede een 2.0-liter TDI) van de partij, een van 90, een van 105 en een van 110 pk. Wij rijden de middelste variant, en die blijkt capabel genoeg om de Octavia tot aansprekende prestaties aan te zetten. In 10,8 tellen van de stopwatch sprint de Octavia met deze krachtbron van 0 naar 100 km/h, en een top van 194 km/h is haalbaar. De motor is elastisch genoeg, maar wil ’t wel behoorlijk op een brommen zetten in de lagere toerenregionen. In de Nederlandse praktijk van alledag kom je prima voor de dag met de 105 pk sterke zelfontbrander. Maar net als alle versies van de Octavia, op de sterkste motorisering na, verlangt-ie op dit moment van de zakelijke berijder een bijtelling van twintig procent. Pon is echter ernstig in gesprek met de fabrikant om bij de 110 pk sterke 1.6 TDI, die als zuinige Greenline komt, het laatste grammetje CO2 te veel er af te schrapen (de motor komt op een uitstoot van 89 gram CO2 per kilometer), waarna de Octavia met deze motor in aanmerking zou komen voor de veertien procents bijtellingsregeling. Als dat lukt, heeft Skoda een zeer sterke zakelijke troef in huis. Prijzen zijn nog niet vrijgegeven, maar de importorganisatie verwacht dat instappen in een Octavia kan voor tussen de twintig en 21 mille. De vraag is, als je de Octavia op de keper beschouwd, waarom je eigenlijk nog omkijkt naar bijvoorbeeld een Golf…
 

maartenv84

Senior Member
Als je voor 20 mille een 1.2TSI krijgt met 86PK, ben ik benieuwd of het echt wel rond de huidige prijzen kan blijven. De 1.2TSI ambition business was er namelijk al vanaf zo'n 23.000,-
 

Bakkertje

Forumguru
@Maartenv84, de Ambition business was er vanaf 21.590, zie: http://www.fleetwise.nl/sites/defau...SKODA Octavia Businessline per 01-03-2012.pdf
(ik denk dat je de Combi bedoeld, maar de O3 zal er eerst als hatchback komen)

De O2, niet business, kon je vanaf €18.990,- op je naam krijgen en dan heb je een 1.2 TSI met 105 pk, bron: http://www.fleetwise.nl/sites/defau...s/Prijslijst SKODA Octavia per 01-03-2012.pdf

Daarmee wordt de nieuwe Octavia dus blijkbaar duurder dan de vorige als je het mij vraagt. Wellicht dat er ruimte wordt gemaakt voor de Rapid en dat daarom de O3 een beetje richting het prijsniveau van de Superb gaat. Waarmee ik me dan al helemaal afvraag wat de nieuwe Superb moet gaan kosten (die in 2013 ook nog een facelift krijgt).

Maar ja, zoalng er nog geen uitrustingsniveau bekend is, is het gewoon appels en peren vergelijken.. En laten we niet vergeten dat ie ook is gegroeid, dus je krijgt ook meer auto voor je geld, terwijl ie toch lichter wordt..
 

maartenv84

Senior Member
Maar ja, zoalng er nog geen uitrustingsniveau bekend is, is het gewoon appels en peren vergelijken.. En laten we niet vergeten dat ie ook is gegroeid, dus je krijgt ook meer auto voor je geld, terwijl ie toch lichter wordt..

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben echt benieuwd naar de prijzen. Vooral van de 2.0 TDI met nu nog 20% bijtelling.
Daarnaast hoop ik binnenkort in de positie te zitten dat ik een nieuwe auto mag gaaan kiezen. Afwachten dus....
 

Darkside

Forumguru
Raar dat er nog geen verkeersbord herkenning is. Zelfde systeem als de golf en de Leon hebben neem ik aan. Verder is de standaard uitrusting beter dan de O2 als het goed is. Ben verder echt benieuwd naar de officiële prijzen en uitrusting niveaus
 

maartenv84

Senior Member
En de combi komt ook met de optie electrische achterklep. Dat is nog eens een mooie! Op de nederlandse skoda site staat er nu ook een stuk over de combi met foto's.
 

Darkside

Forumguru
Waar zie je dat op de skoda site? Kan het zo snel niet vinden.
En ik hoop dat die optie idd komt. De elektrische achterklep. Lijkt mij soms wel handig.

zie op autoweek nu wel de officiele foto.
En daar zie ik dat de bagage een inhoud krijgt van 610 liter (30 meer dan nu en dat is ook wel logisch)
en met neer geklapte achterbank zelfs 1.740. Dacht dat dit zo'n 200 meer was dan nu.

Hoe dan ook een erg mooie en strakke en zeer ruime station geworden.

Nu de prijzen nog en dan, helaas, nog 2 jaar wachten.
:(
 
Bovenaan Onderaan