Octavia III

CoesDoes

Forumguru
Is het jullie ook opgevallen dat er belachelijke prijsverschillen in de nettoprijzen voor de DSG bak zijn?
Netto kost DSG voor de
  • 1.2 TSI €2024
  • 1.4 TSI €2335
  • 1.8 TSI €2767
  • 1.6 TDI €1070
  • 2.0 TDI €471
Oftewel bijna €2300 verschil tussen de netto prijzen, dit komt m.i. door het verschil in bpm wat ergens naar toe zal gaan, maar niet bij de klant uit lijkt te komen..
Iets zegt mij dat er bij de benzine met DSG meer marge is of dat Pon er meer winst op maakt..
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Ziet er heel goed uit! :thumbsup:

Jammer dat je niet ook even foto's van die bruine met Golus velgen hebt gemaakt.. :tongue:

Moet bekennen dat ik wel even schrok van de afdek stickers tussen de ramen, bij de eerste blik leek het even of dat chrome was..
sorry CoesDoes, die staat ook bij de dealer die bruine met Golus velgen, zal er ook foto's van maken deze week (is er 1 met licht leder en burlwood interieur) , en inderdaad het zijn afdek stickers tussen de ramen en geen chrome, dus dat gaat er nog vanaf.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Dank voor de mooie foto's. Het geeft me een mooi beeld hoe de plating grey combi van mij eruit gaat zien.
Het maakt me echter wel pijnlijk duidelijk dat ik bij de vrouw een iets hoger budget had moeten vragen voor de Alaris velgen. :(

Kan het nu niet meer wijzigen. De auto wordt deze week geproduceerd.

zit op foto cursus....en ik zat al te vloeken dat ik me camera niet bij me had en het met me iphone moest doen. Maar zoals ik al eerder op dit forum heb gelezen..er zijn aftersales velgen zat..maar ik snap je frustratie 190 euro extra.. (er zitten dunlop banden onder trouwens)
 

MeneerB

Forumguru
Is het jullie ook opgevallen dat er belachelijke prijsverschillen in de nettoprijzen voor de DSG bak zijn?
Netto kost DSG voor de
  • 1.2 TSI €2024
  • 1.4 TSI €2335
  • 1.8 TSI €2767
  • 1.6 TDI €1070
  • 2.0 TDI €471
Oftewel bijna €2300 verschil tussen de netto prijzen, dit komt m.i. door het verschil in bpm wat ergens naar toe zal gaan, maar niet bij de klant uit lijkt te komen..
Iets zegt mij dat er bij de benzine met DSG meer marge is of dat Pon er meer winst op maakt..

Het zijn gewoon "politieke prijzen". Dat is Pon wel toevertrouwd.
Kijk maar: in de consumenten prijs zit telkens exact € 2200,-
Je lijstje klopt maar is voor jou nog beroerder (en voor pon voordeliger). Reken maar mee:
Voor de 1.8TSI combi betaal je €2200,- meer voor de DSG. Pon steekt daarbij ook nog eens het voordeel van de lagere BPM in zijn eigen zak (€5773 - €4625 = €1148). Dus Pon krijgt jou €2200 + €1148 wat minder aan de staat wordt afgedragen is €3348 voor de DSG bak.

Voor de Diesels is het voor de consument gunstiger omdat de in dit geval hogere BPM van de DSG bakken niet worden door berekend. (Fijn voor de dieselrijder.)
vb: 2.0TDI: €2200 - €1630= €570.-

Nu ik dit zo na reken kom ik tot de conclusie dat de DSG benzine rijders de DSG dieselrijders sponsoren.
:grumpy:
 

Dennis Nijholt

Forumguru
MeneerB....tsja..zo doet de staat het ook..lijken net Nederlanders. Nederland is het enige land dat belasting over belasting heft. want de bijtelling van je leasebak gaat niet over de netto prijs maar over de prijs met BPM/BTW en dat lijkt me een belasting. Dus ja..eerlijkheid in de wereld moet nog uitgevonden worden (de mijne is trouwens geen lease auto, maar ik koop hem zelf en ja ik zet hem op de zaak dus heb ook bijtelling)
 

Dennis Nijholt

Forumguru
maar niet te min, ben ik erg blij met de auto met DSG (heb er al in gereden..even naar achteren gereden om hem weg te zetten). En ik dank jullie voor alle mooie en leuke reacties op de foto's
 

MeneerB

Forumguru
Kleine aanvulling op mijn bericht van gisteravond:

In de genoemde €2200,- zit wel de BTW verwerkt. (in de BPM zit dit niet)
Verder kost in Duitsland de DSG op de 1.8TSI slechts €1800 meer. Voor alle modellen.

De conclusie is dat voor de DSG bak in Nederland €1548,- meer wordt gerekend dan in Duitsland. En dat ligt niet aan het BTW verschil tussen NL en D of de BPM.

Ik maak me dan ook helemaal geen zorgen over de marge van Pon.
 

CoesDoes

Forumguru
Het zijn gewoon "politieke prijzen". Dat is Pon wel toevertrouwd.
Kijk maar: in de consumenten prijs zit telkens exact € 2200,-
Je lijstje klopt maar is voor jou nog beroerder (en voor pon voordeliger). Reken maar mee:
Voor de 1.8TSI combi betaal je €2200,- meer voor de DSG. Pon steekt daarbij ook nog eens het voordeel van de lagere BPM in zijn eigen zak (€5773 - €4625 = €1148). Dus Pon krijgt jou €2200 + €1148 wat minder aan de staat wordt afgedragen is €3348 voor de DSG bak.

Voor de Diesels is het voor de consument gunstiger omdat de in dit geval hogere BPM van de DSG bakken niet worden door berekend. (Fijn voor de dieselrijder.)
vb: 2.0TDI: €2200 - €1630= €570.-

Nu ik dit zo na reken kom ik tot de conclusie dat de DSG benzine rijders de DSG dieselrijders sponsoren.
:grumpy:
Dit klopt niet helemaal aangezien je ook nog met een stuk BTW te maken hebt, vandaar dat ik de netto prijzen aanhaalde, de verschillen in deze prijzen komen uiteraard wel voor uit de verschillen in de BPM.

Vervelende aan deze manier van werken door Pon is dat de stimulans van de overheid om een zuinigere auto te kopen door minder BPM te rekenen volledig in de zak van Pon verdwijnt of gebruikt wordt om onzuinigere auto's goedkoper te maken...

Als ze een standaard netto prijs van zeg €1500 hadden gerekend zou DSG voor mij op mijn 1.4 onder de €1000 kosten, voor die prijs zou ik hem zeker bij hebben besteld met als voordeel dat ik comfortabeler en zuiniger had kunnen rijden (in fabrieksopgave een verschil in gecombineerd gebruik van 0,3l/100km..)
 

WesleyJD

Banned
Dank voor de mooie foto's. Het geeft me een mooi beeld hoe de plating grey combi van mij eruit gaat zien.
Het maakt me echter wel pijnlijk duidelijk dat ik bij de vrouw een iets hoger budget had moeten vragen voor de Alaris velgen. :(

Kan het nu niet meer wijzigen. De auto wordt deze week geproduceerd.

Misschien kan je nog wel een dealtje maken met de dealer. Heb ik ook ooit eems gedaan met de O2. Had de pallas erbij besteld. Later 18 inch velgen van Superb erbij besteld. Enkel het verschil van prijs betaald. Logisch.
 

MeneerB

Forumguru
Dit klopt niet helemaal aangezien je ook nog met een stuk BTW te maken hebt, vandaar dat ik de netto prijzen aanhaalde, de verschillen in deze prijzen komen uiteraard wel voor uit de verschillen in de BPM.

Vervelende aan deze manier van werken door Pon is dat de stimulans van de overheid om een zuinigere auto te kopen door minder BPM te rekenen volledig in de zak van Pon verdwijnt of gebruikt wordt om onzuinigere auto's goedkoper te maken...


Dit heb ik ook in mijn aanvulling aangegeven. Maar dan toch hebben we het nog over €2200 - btw + BPM = €1818 + €1148 = €2966.
Pon heeft naar een DSG meerprijs van €2200 (consumenten prijs) toegewerkt door een stuk van de lagere BPM in te pikken. Eigenlijk een verwerpelijke manier van handelen.

Die BPM die Pon minder aan de staat af hoeft te dragen worden niet aan de klant teruggegeven en wat je zegt: Het stimuleert niet het kopen van een zuinigere auto.
 

MeneerB

Forumguru
Misschien kan je nog wel een dealtje maken met de dealer. Heb ik ook ooit eems gedaan met de O2. Had de pallas erbij besteld. Later 18 inch velgen van Superb erbij besteld. Enkel het verschil van prijs betaald. Logisch.

Dit heb ik geprobeerd bij een dealer in Amersfoort. Maar het probleem is dat ik nu 16" velorums krijg en als ik die inruil op bijv 17" Teron ik maar liefst €800,- moest bijbetalen. Kan ik beter gaan handelen op marktplaats.
Het rottige is dat die Teron velgen niet als optie bij de "gewone" Elegance te krijgen is. Alleen bij de BL elegance.

Ik heb die vraag ook nog bij mijn eigen dealer uitstaan. Maar vrees dat ik niet in de buurt kom van de €190 meerprijs die oorspronkelijk in de prijslijst voor een 17" velg stond.
 

TedVlemmings

Forumguru
Iemand hier toevallig de laatste dagen nog bij Skoda Center Utrecht in de Meern geweest en de Combi tegen gekomen? Ik ben van plan om vanmiddag daar even te gaan kijken of ze al iets hebben gezien het volgens eigen zeggen de grootste dealer van NL is, denk alleen dat ze me niets laten zien omdat ik voor hun een onbekende ben en mijn auto daar dus niet gaat komen. Ik wil namelijk graag een Topaz Bruine EBL Combi in levende lijven spotten, dus mocht iemand nog tips hebben in regio Utrecht of Eindhoven dan hoor ik het graag :)
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Er staat een Topaz bruine Combi EBL in Heerenveen met Topaz velgen...maar goed is wel een beetje uit de buurt van Utrecht of Eindhoven
 
Mijne staat in bestelling bij Skoda Centrum Utecht, vorige week gaf een van de verkopers aan dat de combi vanaf 14 juni in de showroom zou staan. Ik weet niet of dat ook de officiële landelijke datum is, zo ja dan staat ie er misschien al wel eerder. Van de hatchback hadden ze er in maart gelijk al 4 staan in verschillende kleuren / uitvoeringen.

Van de combi krijgen ze ook een 2.0 TDI als demo, die hadden ze niet van de HB waardoor ik uiteindelijk ook even in een Golf 2.0TDI heb gereden om het verschil met de 1.6 te ervaren :)
 

CoesDoes

Forumguru
Ik probeer te achterhalen wat DSG voor de diverse motoren in België kost, maar kan het op dit moment niet vinden, misschien dat iemand (uit België) mij hier bij zou kunnen helpen.
 
Bovenaan Onderaan