Productie schema en levertijden Fabia ( FL )

peperskoda

Forumguru
Peperskoda,
Ik zou niet weten welk spelletje Pon ermee zou spelen, anders dan dat door het verschuiven van de afleveringen de quota (lees dealerbonus) wel/niet worden gehaald? Tenzij de bestelling telt en niet de aflevering, want dan gaat het verhaal niet op. Maar welk spelletje speelt dan Pon met de dealer als die dealer wel auto's eerder afgeleverd krijgt?

Het spelletje dat Pon zou kunnen spelen is het bevoordelen van heel grote dealers met leasemaatschappijen als klant. Persoonlijk vind ik dat Pon op volgorde van bestelling zou moeten werken dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Nu besteld klant A een auto als één van de eersten maar krijgt deze later als klant X die zijn auto pas vele weken later heeft besteld, dat vind ik bijzonder vreemd.
Overigens heeft het in mijn geval zeker niet te maken met een dealer die op omvallen staat omdat zij er ook al een aantal hebben gehad die wel eerder binnen kwamen. Ook hebben ze al een tijd in de gaten gehouden welke auto's er vertraagd binnen komen, maar ook zij kunnen er geen patroon in ontdekken. Vandaar mijn stelling dat er bij Pon een vies/vreemd/raar/onzuiver spelletje gespeeld wordt.
Uiteindelijk vind ik wachten niet zo'n ramp(al baal ik er wel als een stekker van) Wat ik wel een ramp vind is dat er geen behoorlijk antwoord komt op de vraag naar de reden van de vertraging. Een fatsoenlijk bedrijf geeft gewoon de redenen aan die aan de vertraging ten grondslag liggen. Misschien zijn die wel heel plausibel en kan daarmee mijn theorie om zeep worden geholpen, maar zolang ik geen antwoord krijg blijf ik bij mijn stelling.

FredV

Banned
Peperskoda, We kunnen dus de vraag stellen aan degene die hun auto eerder afgeleverd hebben gekregen of het een leasebak betreft? Dan krijgen we meer inzicht.
Maar jouw dealer kan ook geen patroon ontdekken en krijgt ook eerder afgeleverd, ondanks dat hij niet aan leasemijen levert. Dus mi gaat die stelling niet op.

peperskoda

Forumguru
Dat ben ik met je eens. Het zullen niet alleen leaseauto's zijn die eerder uitgeleverd worden. Ik denk dat wij ook geen patroon zullen ontdekken, als een dealer dat al niet kan hoe zouden wij dat dan wel kunnen?
Blijft naar mijn idee over dat er bij Pon dus iets niet goed zit........

peperskoda

Forumguru
Zelfs dat is het niet want mijn dealer heeft er ook al verschillende eerder uitgeleverd gekregen in de kleur Aqua Blue en die heb ik ook besteld. Dus als zelfs de kleur het niet is, wat is het dan wel????

quorumz

Actief lid
wellicht dat je bij sommige dealers je auto in de queue komt van de bestaande bestelling (is een kwestie van config aanpassen) en bij andere gewoon aan het einde komt van de queue (omdat alle door de dealers van te voren bestelde modellen al verkocht zijn)

peperskoda

Forumguru
@quorumz: Dat zou mogelijk geweest zijn ware het niet dat zelfs de demonstratieauto van sommige dealers vertraagd binnen komen en er ook vanaf hen stevige druk moest worden uitgeoefend om toch nog op tijd een demo te krijgen, al is deze niet zoals ze hem graag hadden willen hebben. Tegelijkertijd is het zo dat dealers alleen Greenlines mogen bestellen als daar een klant aan gekoppeld is. Zomaar op voorraad bestellen is er dus niet bij want dan komen de op voorraad bestelde voertuigen als laatste in aanmerking voor productie. Dus ook de door jou geopperde mogelijkheid kunnen we uitsluiten.....

Gerke

Forumguru
Ik snap die levertijden echt niet. Wij hebben op 1 mei besteld, waar direct al zichtbaar was dat de productie in week 25 zou zijn. Auto staat sinds week 27 bij de dealer en de 26e juli mogen wij hem ophalen.

Ik denk nog steeds dat dealers zelf schuiven met de leveringen.

PS wij hebben besteld bij Van Laar in Rhenen, volgens mij een kleine dealer. Keurig geholpen etc, vooralsnog uitermate tevreden over alle communicatie.

FredV

Banned
en bij mij besteld op 7 mei en was productieweek 35 gelijk al bekend. 1 week later bestellen en 10 weken later leveren tov Gerke. Rara

peperskoda

Forumguru
Volgens een mevrouw van de klantenservice bij Pon was/is het niet toegestaan aan dealers om Fabia Greenline voertuigen te bestellen zonder daar direct een klant aan te koppelen. Zou dat gebeurd zijn dan zouden deze auto's pas geproduceerd worden als er geen klanten meer op hun voertuigen hoefden te wachten m.a.w. als er daarvoor ruimte was in het productieproces. Blijkbaar is die ruimte er niet, maar staat Pon toch toe dat er dealers voertuigen bestellen zonder daar direct een klant aan te koppelen. Ik vind dat op z'n minst tegenstrijdig zeker als je weet dat je daardoor echte klanten benadeelt. Tenzij er dealers zijn die ook Pon oplichten door fictieve klanten te koppelen aan auto's die ze voor hun eigen voorraad hebben besteld.

Trucker

Actief lid
Het blijft een beetje vaag , ik bestelde week 26 en kreeg dezelfde week een brief
met alle gegevens [komnr enz..] en verwachte productieweek 41.
Het was dus gelijk al bekend.

corsaar

Senior Member
peperskoda@ Hoe je het ook wentelt of keert, je trekt aan het
kortste eind. Laten rusten en afwachten is de remedie.
Dan raak je ook wat frustratie kwijt, ook daar is het forum
een oplossing voor.

FredV

Banned
Maar Peperskoda, hoe zit het dan met die zgn voorraadauto's? Als jij er één koopt en dus eerder geleverd krijgt dan anderen, dat moet dan wel erg toevallig zijn dat die dealer dan zowel de kleur als de uitvoering die jij wilt hebben, in voorraad heeft staan. Of gaat het dan, u wilt die kleur en die uitrusting en u krijgt er die optie bij/ Want minder kan niet. Het blijft duister en giswerk allemaal.

Een dealer kan tot een 3 weken voor productie alle opties en kleur nog aanpassen.
Er zijn hier ook aardig wat mensen die na bestelling nog voor extra opties of zelfs een andere kleur gekozen hebben.

FredV

Banned
Volgens die hypothese zou een dealer dus al zn klanten eerder kunnen leveren dan andere dealers tot zn 'voorraad' op is.
Moeten we eens op een rijtje zetten welke dealers dat zijn?
En of het klopt dat bij die dealers ALLE FII GL eerder worden afgeleverd of is dat bij die dealer ook incidenteel?

Gerke

Forumguru
en bij mij besteld op 7 mei en was productieweek 35 gelijk al bekend. 1 week later bestellen en 10 weken later leveren tov Gerke. Rara

Dat is dus 6 weken, aangezien de fabriek 4 weken dicht gaat in de vakantie. Dat afzettende tegen de aantallen die er in een week besteld zijn, klopt denk ik wel aardig. Vergeet niet dat de folder op 1 mei beschikbaar was, waardoor het aantal bestellingen op dat moment een behoorlijke boost heeft gehad ;)

En ja ik denk dat er best dealers zijn die schuiven. Stel jij koopt elk jaar een nieuwe Skoda, hoe makkelijk is het dan voor de dealer om jouw bestelling om te ruilen met een die al besteld is?

Trucker

Actief lid
Maar als jij je klanten formulier hebt waarop ook het komnummer staat is dit
specifiek aan jou gekoppelt en kunnen ze niet meer schuiven lijkt mij.

Wij hebben een witte Fabia besteld. In eerste instantie dacht ik ook kleur. Er zijn al witten afgeleverd. Ook bij Korterink. Daar kan het dus al niet aan liggen. Op 22 april was de productie datum 26. Paar weken erna spontaan 33. Bij ons dus niet meteen juiste datum. Blijf het allemaal vaag vinden.
Die verhalen over PON weet ik allemaal niet. Het wordt onderzocht :)

Bovenaan Onderaan