Productie schema en levertijden Fabia ( FL )

peperskoda

Forumguru
@Peperskoda, een importeur levert nooit een kenteken bij een auto. Dit wordt door de dealer gedaan op het moment dat hij de papieren regelt voor de opnaamstelling.
Wij hebben namelijk 3 jaar geleden een aygo gekocht en ook daar de auto 1 maand laten staan, toen deze op naam is gezet werd er een kenteken toegewezen.

Toyota hanteert een andere manier van werken als Pon. Ik weet uit mijn tijd bij VW/Audi dat wanneer het een bestelling door een klant betrof er door Pon direct een kenteken werd aangevraagd en de auto en het kenteken vrijwel gelijktijdig bij de dealer cq bekend waren. Vandaar deze opmerking. Ik zou daar dus duidelijk naar vragen wanneer je dit met de dealer gaat overleggen.

NielsW

Lid
Bedankt peperskoda.

Reacties uit ervaring met de importeur zelf zijn natuurlijk 100% betrouwbaarder dan ervaringen met andere importeurs.
Ik dacht dat dat 1 pot nat was :D

Wij zijn toch nog een klein beetje aan het twijfelen of we de auto niet toch meteen afnemen. Hangt sterk samen met of er een regering komt of niet. We hebben namelijk begrepen dat de BPM eerder (gedeeltelijk) ingevoerd zou kunnen worden dan halverwege volgend jaar :shocked:

b.vandenberg

Nieuw lid
@NielsW Ik sta ook op het punt een nieuwe GL te bestellen. We willen hierbij een leverdatum van 1 jan afspreken met de mogelijkheid om deze te vervroegen bij plotse veranderingen in de BPM. Mag ik vragen hoe jij dit afgesproken hebt Niels?

NielsW

Lid
Voor ons de andere kant op.
De levering zou plaats vinden in oktober werd ons toen al verteld (dus een dealer met een realistische productiedaling lijkt het wel). Wanneer de auto binnenkomt moeten we de oude auto meteen inleveren. We hebben afgesproken dat we bij binnenkomst bepalen of we de auto pas in januari willen hebben (inc kenteken) of dat we die meteen afnemen. Ik heb wel aangegeven dat mijn voorkeur (toen er nog geen gezeik was over dit onderwerp) uitging van eerste week januari omdat A er aardig wat geld binnenkomt van mijn werkgever in december en B) ik dan voor 2 maandjes wachten een kenteken heb van 2011. Bij mijn dealer in Oss is dit geen probleem.

piair1982

Forumguru
Ik heb je zinnen 3 keer gelezen maar snap niet wat je bedoelt.

als de dealer het kenteken aanvraagt dan moet hij de auto aan pon betalen. Vaak tegen de jaarwisseling heeft pon de dealers in december uitgestelde betaling. Dus kan het kenteken te naam worden gesteld in januari. Dan betaalt de klant de dealer en dan betaalt de dealer aan pon.
Begrijp je het nu wel?

NielsW

Lid
Nu wel Piar,

en met de laatste berichtgeving vandaag weer in het nieuws denk ik dat ik de auto toch in oktober afneem.

piair1982

Forumguru
@NielsW: Maakt op zich niet uit of je hem nu of in januari ophaalt. De financiele afwikkeling vindt plaats in 2010. Voor jou als voordeel stempeltje kenteken 2011.

Snoopy

Lid
Goededag,
Dit wordt mijn eerste bericht in dit forum.
Heb net contact gehad met mijn dealer, en hij vertelde dat de productie van mijn Fabia GL gepland staat voor week 41.
Dat wil zeggen dat ik sinds de bestelling op 3 augustus maar 11 of 12 weken hoef te wachten tot de levering.:grin:
Volgens mijn dealer komt dit omdat ze een aantal GL's al in bestelling hadden, en nu hebben ze mijn auto aan 1 van die bestellingen gekoppeld.
Spannend hè.

NielsW

Lid
@piair, Dat weet ik dus niet zeker. Ik betaal de dealer inderdaad voor de auto maar hij vraagt het kenteken en de invoering pas aan in januari. de BPM wordt bepaald op de dag dat het kenteken wordt aangevraagd bij de RDW als ik me niet vergis. Ze zouden maar net op dat moment de BPM weer ingevoerd hebben voor zuinige auto's, dan heb ik volgens mij toch een probleem. Hetzelfde tijdens de levering van onze aygo, we moesten toen eigenlijk ook 35 euro bijbetalen omdat de BPM 3 jaar geleden was verhoogd (of toen kwam de CO2 taks erineens bij), de dealer ving dit op toen ik aangaf hier niet zo van gecharmeerd te zijn.

Ik heb vandaag ook nog eens contact gezocht met mijn dealer ivm productieweek. De laatste keer dat ik contact had verwachtte de verkoper productie begin augustus, was toen nog niet definitief.
Nu dus nog steeds niets definitief! :smiley29: Hij verwachtte nu productie eerste week van september, maar wederom niet definitief! Zou week 35/36 zijn dan.
Daar nog +/- 3 a 4 weken bijtellen voor aflevering, kom je op week 40 ergens... zijn ook 17 weken ongeveer :confused:
Hopelijk dat het daar dan bij blijft....

Ik ben net ook bij mijn dealer geweest, de voorlopige productie staat gepland in week 41...toch een week of 2 later dan ik gehoopt had, maar ik ga al met al uitkomen op 14 weken wachttijd als het niet veranderd.

piair1982

Forumguru
@piair, .....

Dan om het zekere voor het onzekere te nemen is het inderdaad beter om in oktober te rijden.
Maar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gebeurt de aanvraag zoals al eerder vermeld door mij in dit draadje. Dus BPM vaststelling is dan 2010, stempeltje op het kenteken is dan 2011.

:grin: Oktober heeft wel als voordeel dat je al eerder kan rijden met je nieuwe bolide:grin:

hier is de verwachting oplevering volgende week.. Dealer had alleen geen Fabia staan ?! Dus ben er bang voor.. (wachtende sinds wk 17.)

kunnen ze elke dag uitgeleverd worden vanuit pon?? Of zijn dit std dagen?

Na het lange wachten (23 april besteld) heb ik vandaag eindelijk mijn Fabia GL kunnen bekijken. Was gisteren bij de dealer afgeleverd. Nu nog 10 dagen geduld hebben voor aflevering. Vond de kleur best wel spannend, heb voor Arctic Green gekozen. Nu ik deze gezien heb ben ik er erg blij mee, lekker frisse kleur. Kan bijna niet wachten totdat ik er mee rond rijd.

Bovenaan Onderaan