Productie schema en levertijden Fabia ( FL )

Nou Jelex1978 je hebt zo ie zo geluk als week 36 klopt als je pas in juni besteld hebt.
Ik heb die van mij 8 mei al besteld en die wordt volgens de laatste berichten in week 35 geproduceerd. Eigenlijk hetzelfde al bij FredV (7 mei/week 35).
Ik heb alleen dakrails als optie en metallic lak, dus daar ligt het ook niet aan.
Volgens de dealer heeft de kleur er ook niets mee te maken. Dealers kunnen volgens hem ook geen enkele invloed uitoefenen op de levertijd.
Het is dus volledige willekeur en er is geen logica of patroon in te ontdekken.
Mij lijkt het wel zo eerlijk dat wie het eerst komt het eerst maalt..eh rijdt, toch?
Na productie moet de auto ook nog vervoerd worden en rijklaar worden gemaakt. Dit duurt ongeveer twee weken bij elkaar.
Dus of jij rond 20 september rijdt vraag ik me af Jelex1978. Ik hoop het voor je.

Wasmachineman

Forumguru
Dat zou erg snel zijn. Maar als de dealer zich inspant en alle logistieke handelingen vloeien goed inelkaar over dan kan het makkelijk. Succes met wachten.

ja dealer zegt dat hij hem zo rond 7 dagen na produktie in huis heeft dus zou moeten kunnen. Maar ja we zien het wel (hoop wel dat het lukt natuurlijk)
toch nog maar even dakrails meebesteld ziet er toch wel goed uit met en er stond per toeval een pacific blue model dus weet nu ook dat de kleur mooi is:grin:

peperskoda

Forumguru
Eindelijk heb ik nu van de dealer te horen gekregen dat mijn auto in week 35 geproduceerd gaat worden en in week 36/37 geleverd zal gaan worden(afhankelijk van wanneer de auto bij de dealer arriveert). De wachttijd is voor mij dus "slechts" 20 weken, want besteld in week 17.
Ik ben nog wel in gesprek over een compensatie voor de extreem lange wachttijd waar ik(en helaas velen met mij) mee te maken heb gehad door de organisatorische problemen waar Pon mee te kampen heeft gehad.

peperskoda

Forumguru
Het antwoord ken ik al, u mag deze auto annuleren.

Dat zal je meevallen, we hebben al een afspraak dat er een vorm van compensatie zal komen. We hebben ook al afgesproken dat het geen onbenullig iets wordt, maar wel dat het voor beide partijen aanvaardbaar is. Wat het uiteindelijk wordt daar moeten we nog verder over praten, ik heb mijn idee over de vorm van de compensatie bij hen neergelegd en de dealer heeft ook bepaalde ideeën en daar wordt nu over nagedacht.

corsaar

Senior Member
@peperskoda - dan heb jii een heel meegaande meedenkende dealer bij de
superb lease auto van mijn zoon, werd gezegd je kan hem annuleren.
Ik en twee zoons zitten bij dezelfde dealer,ik vind ze daar behoorlijk arrogant.

Hetzer

Forumguru
@peperskoda, os van het feit dat het door organisatorische problemen is veroorzaakt, vind ik 20 weken niet echt heel absurd, verdient niet te titel extreem lang.
Heb zelf destijs rond de 14- 15 weken geacht op mijn GL., en dit was zonder problemen.

Ik ken nog wel het verhaal van iemand die door fouten, ruim 1 jaar op z´n auto heeft moeten wachten, dat vind ik persoonlijk wel extreem lang, de gedupeerde kreeg uiteindelijk achter af ingebouwde navigatie als compensatie.

peperskoda

Forumguru
@Hetzer: Ik vind mijn wachttijd onacceptabel lang omdat er vele GL kopers zijn die later hebben besteld en veel eerder rijden(bij een vergelijkbaar uitgeruste GL) Vandaar dat ik stel dat er een vorm van compensatie zal moeten plaatsvinden. Gelukkig is mijn dealer het daarin met mij eens. Overigens verwacht ik niet dat het een compensatie zal zijn waar veel euro's mee gemoeid zijn, het gaat mij om de geste.
Wat je laatste zin betreft, als je mijn reacties goed hebt gelezen dan zul je daarin lezen dat ik ooit ook een jaar heb gewacht op een auto, op zich vind ik het wachten geen probleem wanneer iedere koper van zo'n auto daar last van heeft. Het probleem van deze wachttijd is zoals ik al eerder heb aangegeven dat er dus kopers zijn die eind mei of begin juni besteld hebben en nu dus al vrolijk rondrijden met hun GL. In dat geval is er spraken van willekeur en dat vind ik onacceptabel en daar verzet ik mij dan dus tegen(da's ook de aard van het beestje....)

FredV

Banned
@ Het probleem van deze wachttijd is zoals ik al eerder heb aangegeven dat er dus kopers zijn die eind mei of begin juni besteld hebben en nu dus al vrolijk rondrijden met hun GL. In dat geval is er spraken van willekeur en dat vind ik onacceptabel en daar verzet ik mij dan dus tegen(da's ook de aard van het beestje....)

Voor ONS is het willekeur omdat we de achterliggende redenen niet weten en we daar alleen maar naar gissen.
Voor zover mij bekend, is het zeker niet de dealer, en ook niet de importeur die de productieplanning maakt.
Dat is iets dat uitsluitend de fabriek bepaald en waar de dealer noch de importeur invloed op heeft.
Claimen bij dealer of importeur zal daarom m.i. zinloos en kansloos zijn.
Wel is het natuurlijk leuk van je dealer als hij een gebaar naar je maakt.

Onze besteldatum ligt slechts een week van elkaar, en toch gaf jouw dealer een veel eerdere productieplanningsweek op dan die van mij, die nog steeds op week 35 staat. En dat begrijp ik eigenlijk niet.
Let op PLANNING, geen zekerheid. Die is er pas als de FABRIEK die planning heeft bevestigd.

FredV

Banned
Vandaag eindelijk na 4(!!!) weken bericht gehad van Pon. Ik kreeg duizend maal excuses en ook werd er gezegd dat ik niet zo lang had hoeven wachten als zij hun systeem op orde zouden hebben gehad. Uiteindelijk staat nu vast dat mijn auto geproduceerd gaat worden in week 35 (.

Wat ik heb begrepen is dat de dealer bij de importeur bestelt en die de bestelling vervolgens bij de fabriek aanmeldt.

Er is inderdaad vertraging geweest dat de dealer van Pon bericht terug kreeg dat de auto besteld was. Ook bij mij was dat het geval.

Maar bij mn bestelling was de productieweek al bekend (week 35) en die is door de vertraging van de bevestiging door de importeur NIET gewijzigd.

Nu blijft het nog wachten op de bevestiging van de fabirkant dat die planningsweek ook gerealiseerd gaat worden.

Dus volgens mij is is er wegens de chaos bij Pon, geen vertraging in de productieplanning ontstaan, wel in de terugkoppeling naar de dealer.

corsaar

Senior Member
Mij is overigens bekend dat er storingen waren in het computersysteem van Pon,
en dat er een ICT afdeling hard aan gewerkt heeft om het op orde te brengen,
maar dat was begin juni al zo. Als een systeem in de soep draait heeft dat langdurig grote gevolgen.
Nu schijnt alles weer in orde te zijn.

peperskoda

Forumguru
@FredV: Bij mijn bestelling werd aangegeven produktieweek 25 en dat bleef ook een hele tijd gehandhaafd. Echter op enig moment heeft Pon het voor elkaar gekregen om meer productieruimte te reserveren. Op dat moment moet de heren van de verkoopbinnendienst(2 personen) 3000 voertuigen gaan verplaatsen en daarbij hebben ze dat niet gedaan(of kunnen doen) volgens het "wie het eerst komt , het eerst maalt" principe maar geplukt uit de rij bestellingen. Daardoor zijn er een heleboel bestellingen naar achter geschoven met als gevolg dat de verwachte productieweek ineens verschoof naar week 38. Dat is mij verteld door een Pon medewerker van de afdeling klantenservice van Skoda. Vanaf het moment dat mij verteld is dat de produktieweek week 38 zou worden ben ik begonnen aangeven dat ik hier bijzonder ontstemd over was, overigens heeft mijn dealer aangegeven het met mij eens te zijn waar het gaat om dit type onverklaarbare vertragingen. Het heeft gevolgen voor mij, maar het heeft veel grotere gevolgen voor hem. Hij krijgt immers de door hem getaxeerde auto veel later binnen waardoor de aanvankelijke geschatte handelswaarde nog eens stevig daalt. Hij heeft ook een klant die op dat moment niet tevreden is en dat ook kenbaar maakt aan hem.
Doordat hij druk op de ketel heeft gezet via zijn wegen en ik via de paden van de klantenservice, waarbij enige vasthoudendheid en een wekelijkse beldiscipline noodzakelijk zijn, hebben we nu definitief bevestigd gekregen dat mijn auto in week 35 geproduceerd gaat worden.
Zoals je in mijn bovenstaande relaas hebt kunnen lezen was er bij mij dus wel degelijk sprake van vertraging, die uiteindelijk beperkt blijft tot 10 weken bovenop de toen verwachte 10 weken levertijd.

:grin: Ik ben blij dat het vanaf nu allemaal gesmeerd gaat lopen en dat we allemaalweken van de levertijd af gaan krijgen.....toch? :grin:

FredV

Banned
:grin: Ik ben blij dat het vanaf nu allemaal gesmeerd gaat lopen en dat we allemaalweken van de levertijd af gaan krijgen.....toch? :grin:
Mits de productie afgelopen maandag weer is hervat en de nieuwe overstromingen niet opnieuw roet in t eten hebben gegooid.

Snoopy

Lid
Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn er dealers die al meteen in het beging een x-aantal Greenlines besteld hebben.
Als er daarna een klant een GL wilde werdt ( en/of wordt) die aan een van de voorbestelde GL's gekoppeld.
Dit zal ook voor een deel het verschil in aflevertijd kunnen verklaren.

peperskoda

Forumguru
@Snoopy: Volgens de man van Pon die ik heb gesproken n.a.v. mijn klacht was/is het voor dealers absoluut onmogelijk om auto's te bestellen zonder dat daar een bestelling van een klant aan ten grondslag ligt. Normaal gesproken werkt het wel zoals je aangeeft, maar wanneer de verwachtingen zijn dat een bepaald type voertuig als warme broodjes over de toonbank gaat wordt deze mogelijkheid gecanceld. In mijn tijd bij VW/Audi werket dat ook zo bij de introductie van de Golf IV.

Snoopy

Lid
Dan zou dat het woord van de man van Pon tegen dat van mijn dealer zijn.
Feit is dat er bij mijn bestelling gezegd werd dat het half november zou worden (week 46), en vorige week bij navraag week 42 of 43.

Bovenaan Onderaan