Productie schema en levertijden Fabia ( FL )

Ja, ik moest er net aan denken, had eergister wat foto's gemaakt, zie foto's in de kleurdraad :)

Kwa verbruik lukt het ons niet goed om boven de 1:21 te komen per tank, dat stoort me wel als ik dit zie.

Mijn GL werd geleverd eind juni. Ik heb mijn GL besteld begin april, met de volgende opties:
Middenarmsteun, elektrische ramen achter, climatronic, gordijnairbags, maxidot display, MDI, dakrailing, multifunctioneel stuurwiel, PDC, metallic lak, klein lederpakket en een trekhaak.
Verder is toegezegd dat de 12v, het flexibele bagagevak, de bagagevakken en de boodschappenhaken achterin, en de zonnebrilhouder in het dak (gratis) ingebouwd zullen worden. Dit zal gedaan worden zodra de kabelboom van de trekhaak eindelijk leverbaar is. Daar wachten we dus al sinds juni op.

Gerke

Forumguru
Heb je de bandenspanning van je auto al gecontroleerd? Onze Fabia werd afgeleverd met rondom 2,1 bar, staan nu netjes op 2,6 / 3,0 ;)

stradje

Actief lid
And my 2 cents: heb je al geëxperimenteerd met heel bewust uitrollen met gas eraf bij naderende rotondes, verkeerslichten en ruimschoots voor afritten? Als je je verbruiksmeter op km/l instelt zul je versteld staan van het effect op je ritverbruik en dus je totale verbruik. Ik heb het gevoel dat dat wel 3 km/l kan schelen (natuurlijk afhankelijk van het traject).

Het voelt in het begin wat onwennig aan, maar na een tijdje ga je afvragen "waarom heb ik dit niet al mijn hele leven gedaan?". Soms ben je zelfs SNELLER dan bij gassen tot het eind en dan de rem erop (wat nog steeds >90% bestuurders doet).

Gerke: ik ben zojuist ook ff mijn bandenspanning gaan checken. Ik kon niet zien wat het was, maar bij alle banden moest hij toch ff pompen voordat hij aangaf dat de ingestelde spanning was bereikt. Ik ben benieuwd of ik daar vanavond wat van ga merken met zo'n 500km op CC.

ja dat is juist zo frustrerend, airco meestal uit, veel uitrollen, zoveel mogelijk cruise control en meteen eraf als ik kan uitrollen zoals bij afritten, rotondes en verkeerslichten. Ik probeer zo min mogelijk te remmen en dat lukt vaak verbazingwekkend goed. Ik heb dan ook zo'n 1,5 jaar m'n rijbewijs (op m'n 32e gehaald) dus het nieuwe rijden is me met de paplepel ingegoten :)

Als ik echt heel erg m'n best doe, het traject Amsterdam - Bergen NH (route) heen en weer, haal ik 1:26. Dit is dan met 3000 km op de klok, niet harder dan 110 en regelmatig achter een vrachtwagen met de cruise control aan.

Net even de bandenspanning gecheckt, voor 2.5, achter 2.55, dus daar kan wel iets bij. Volgens de tabel aan de binnenkant van de tankklep zou ik overal 2.6 moeten hebben, behalve bij 5 man plus bagage (2.6 voor, 3.0 achter). Met 3 bar achter terwijl ik alleen erin zit, levert dat geen springeriger en oncomfortabeler rijgedrag op?

Is er ergens niet in te zien hoe zij bij Skoda op die 1:33 gekomen zijn dan?? Zijn daar geen vaste maatstaven voor? Zoals bijvoorbeeld zoveel km met deze snelheid + zoveel km van deze snelheid. zoveel keer tot 0 remmen en dan vervolgens halve minuut stilstaan etc etc?

Ik ben namelijk iemand die veel snelweg rijd in verhouding tot normale wegen, en de stukjes normale 50km/h wegen zijn er ook niet zoveel met stoplichten, behalve stukje Utrecht dan. Maar ik ga er wel vanuit dat ik die 1:25 wel moet kunnen halen... Maargoed. Misschien ben ik wat voorbarig daarin haha :)

Is het nu trouwens zo dat uitrollen in de versnelling zuiniger is dan uitrollen in ze vrij? Dat heb ik nooit geleerd met mijn lessen. Maar voorheen deed ik het altijd in ze vrij, omdat je dan "minder afremd" en dus langer uit kan rollen. Tijdens het uitrollen in ze vrij heb je natuurlijk wel dat de motor stationair loopt en dus "verbruikt". Ik hoorde pas een vriend zeggen dat het uitrollen in de versnelling zuiniger is omdat je dan niets verbruikt... Maar helemaal zeker weet ik dat dus niet.

Zijn er trouwens andere mensen hier die ook bij Duindam besteld hebben, een Greenline, voor de levering van medio september?

robbiebee

Actief lid
beetje off topic hier, levertijden daar gaat het hier om, of ben ik gewoon jaloers dat ik nog zolang moet wachten :winkie:.

Veel rijplezier, en als er iemand een mooie wallpaper heeft van de GL liefst in Brilliant Silver hou ik mij aanbevolen

Nog even off topic.

Die 1:33 van skoda, dat zijn als het ware labo-resultaten. Wss op de rol, of zelfs puur de motor aan een computer gekoppeld. Totaal geen windweerstand dus, ... Dan is het niet moeilijk om 1:33 te halen.

Natuurlijk is dit wel nodig, zodat de metingen voor elke fabrikant in dezelfde omstandigheden gebeuren, zo heb je als consument een beter overzicht wat wagens verbruiken. Natuurlijk moet je er altijd wat bijtellen. In dit geval een dikke liter extra !! Enkel de echt geoefende eco rijder + de juiste weersomstandigheden kunnen de 1:33 naderen :)

Zijn er trouwens andere mensen hier die ook bij Duindam besteld hebben, een Greenline, voor de levering van medio september?

Hier ook bij duindam besteld, besteldatum 5 juli, was initieel midden september toegezegd, dit blijkt nu 6 weken later te zijn wegens het amundsten apparaatje....

over het rijden in zijn vrij, ik weet dat de motor inderdaad op een vast toerental blijft draaien als je de koppeling indrukt ipv uitrollen in de versnelling, dit kost per definitie meer brandstof...Maar het viel me wel op dat uitrollen in de versnelling best wel voor een behoorlijke vertraging zorgt, maw de motor geeft best veel wrijving wat ten koste gaat van behoud van snelheid.
Als je hem uitrolt in zijn vrij dan hou je erg lang je snelheid, dat is weer een voordeel, wellicht maakt het dus uiteindelijk toch niet zoveel uit (met een normale auto).

Bij de greenline (en bluemotion) modellen moet je echter uitrollen in de versnelling, alleen dan zal de dynamo energie opwekken (bij andere auto's doet de dynamo dat altijd), als je uitrolt in zijn vrij dan zal de dynamo dan geen energie meer opwekken.

Duidelijk, maar ik ben de nieuwe tank van mijn huidige auto ook aan het uitrollen in de versnelling, ben benieuwd hoeveel het zou kunnen schelen.

5 juli, en dan nog voor de levering van half sept :). Goed even losstaand van dat navigatiesysteem. Dan zijn die laatste auto's in zijn batch toch minder snel gegaan, of het was een mooi verkoopargument ( uiteraard!! ) Die van ons is 19 juni bevestigd, week 24 is dat geweest. Levering zou dan week 37 of 38 kunnen worden. Is alsnog een hoop :) We wachten geduldig, kan er helaas neit meer of minder van maken :)

l1800

Nieuw lid
vandaag ff bij de dealer langs geweest, en deze vertelde mij dat mijn fabia al in week 35 geproduceerd word, hier keek ik van op, omdat ik hem pas in week 34 besteld had. nu gaf de dealer aan dat het misschien aan de kleur lag. (wit). maar ik moest er niet al te zeker van zijn. (ik hoop het wel natuurlijk):)

ik heb de fabia met kleinleer, maxidot, dakrail, telefoon, usb.

Snoopy

Lid
Is het nu trouwens zo dat uitrollen in de versnelling zuiniger is dan uitrollen in ze vrij? Dat heb ik nooit geleerd met mijn lessen. Maar voorheen deed ik het altijd in ze vrij, omdat je dan "minder afremd" en dus langer uit kan rollen. Tijdens het uitrollen in ze vrij heb je natuurlijk wel dat de motor stationair loopt en dus "verbruikt". Ik hoorde pas een vriend zeggen dat het uitrollen in de versnelling zuiniger is omdat je dan niets verbruikt... Maar helemaal zeker weet ik dat dus niet.

Bij moderne motoren wordt de brandstoftoevoer volledig afgesloten als je de auto in de versnelling laat uitrollen (verbruik 0/100km).

Maar als de motor toeren draait, wat dus gebeurt als je in de versnelling uitrolt, dan verbruikt hij toch?? ... Aan de andere kant, de motor maakt toeren omdat deze aangedreven wordt door de wielen die rollen ( ja technisch heb ik geen verstand van auto's hoor :tongue: ), maar de auto versnelt pas als er ontbranding is waardoor er meer toeren gemaakt worden... toch?? :D Doe mij maar iets met computers enzo :)

@hieronder, ik las dat ook, maar zijn quote is niet goed gegaan, hij quotte mij... alleen zijn laatste regel is van hem zelf :)

CaseyBasey

Actief lid
Snoopy: ik zou nooit uitrollen in z'n vrij. Als je rijdt, moet je m.i. altijd aandrijving op de wielen hebben. Je loopt anders het risico dat je niet adequaat kan reageren als de verkeerssituatie plots verandert.

GJS

Senior Member
Maar als de motor toeren draait, wat dus gebeurt als je in de versnelling uitrolt, dan verbruikt hij toch??

Nee, met de moderne techniek (computers enzo :grin: ) wordt de brandstoftoevoer volledig afgesloten als het gaspedaal niet ingedrukt wordt en de motor meer dan het stationaire (misschien iets hoger) toerental maakt.
Met een oude auto voorzien van een carburateur, ja daar bleef je meer brandstof verbruiken als je op de motor afremde, hoe dat met oude diesels zit weet ik eigenlijk niet.

@CaseyBasey: Dan trap je toch de koppeling in, geeft hetzelfde effect en als je weer aandrijving nodig hebt laat je de koppeling weer opkomen.
Trouwens ze zeggen dat je hem in de versnelling moet laten uitrollen waar je inzit, als je dan al op zeg 1100 toeren zit gebeurd er ook weinig meer als je het gaspedaal intrapt, zal je alsnog eerst moeten terugschakelen.

GJS

Senior Member
Moet je wel een koppeling hebben Caseybasey heeft straks een dsg.

Dan heeft hij zelfs 2, hij kan ze alleen niet zelf bedienen. :tongue:

Had zelf ook wel een DSG willen hebben, kan alleen niet in een GL helaas.
Toch vreemd want een DSG is toch zuiniger dan een handbak?

Bovenaan Onderaan