Productie schema en levertijden Fabia ( FL )

Bij mij nog steeds niets bekend van levertijd, dealer zegt geen idee te hebben van levering, dus schiet lekker op.

Ook contact gehad met PON en die zijn nu ook eea aan het uitzoeken waarom ik twee verschillende kommnummers heb en waar het fout is gegaan.

Ik ben eens benieuwd of er idd een brief van PON komt, zoals ik hier al meerdere malen heb gelezen.

Wat een ellende allemaal. Gisteren is in ieder geval mijn SFCG afgeleverd door Hegeman Nijmegen. 21 juli besteld en 22 oktober afgeleverd, dus 3 maanden. Daar was ook rekening mee gehouden. Hij is uitgevoerd in Satin Grey met vaste trekhaak. De foto´s staan in mijn album.

Heerlijke auto om mee te rijden. Tov mijn 10 jaar oude Scenic glij je over de weg. De motor hoor je nauwelijks. Om het start/stop-systeem te testen moet je de radio uitzetten, anders hoor je niet dat de motor uit- en aangaat.
Wat ik wel wennen vind zijn de nogal smalle ramen. Je ziet rondom voldoende, maar ze zitten vrij hoog. Als je voor de stopstreep van een stoplicht staat, zie je het licht met moeite.

RobS

Lid
Ik ben net bij de dealer geweest. Het probleem volgens de fabriek is de beschikbaarheid van motoren. De dealer is zeker net zo min blij als dat ik dat ben. Al het inruilmateriaal is over 9 weken ineens een jaar ouder. Verder deden ze niet moeilijk over annuleren. Een leenauto voor langer dan een week of drie was niet echt een optie.
Een uur ervoor ben ik bij Seat geweest voor een proefrit in de Ibiza ST ecomotive. Zij wilden zeker een stevige korting geven, maar konden echt niet tippen aan de prijs van de Skoda met vergelijkbare uitrusting. Verder was ook daar de geschatte levertijd 12-14 weken, dus daar schiet ik verder niets mee op.

Ik heb met de Skoda dealer afgesproken om indien nodig tijdelijk een voorloopauto aan te schaffen bij ze met de garantie dat de waarde hetzelfde blijft. Voor mij een redelijke oplossing omdat ik nu mijn eigen auto gewoon kan verkopen aan degene waaraan ik hem had beloofd voor de prijs die was afgesproken. Hiervoor komt dan tijdelijk een in belasting en verbruik goedkopere auto in de plaats.

Er komt inderdaad een prijsverhoging van €220,-, maar uiteraard werd die niet doorberekend.

Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen en ervaringen.

hbogaards

Nieuw lid
Gisteren de dealer gebeld vanaf ons vakantieadres om te kijken hoe het stond met de (voorlopige) productiedatum. Twee weken geleden stond deze nog op week 45. Op dit moment is de voorlopige productiedatum week 4 van 2011 :722: We hebben onze auto op 13 augustus besteld..

Net bij thuiskomst een mail gestuurd naar de dealer met vraag om uitleg, gisteren over de telefoon kreeg ik weinig zinnige informatie, behalve dan dat de dealer (Rijnwoud Rotterdam) er zelf ook niet blij mee was... Als ik zo de verhalen lees hier dan heb ik weinig hoop op een spoedige levering.

V50

Lid
Een uur ervoor ben ik bij Seat geweest voor een proefrit in de Ibiza ST ecomotive. Zij wilden zeker een stevige korting geven, maar konden echt niet tippen aan de prijs van de Skoda met vergelijkbare uitrusting. Verder was ook daar de geschatte levertijd 12-14 weken, dus daar schiet ik verder niets mee op.

Tja, herkenbaar. Iedereen zal nu zijn eigen afweging moeten maken om te annuleren of gewoon langer te wachten. Hangt een beetje van het financiële plaatje af en of er inmiddels andere modellen beschikbaar zijn die je mogelijk aantrekkelijker vind.

Een Citroen C3 e-HDI bijvoorbeeld vind ik een heel aardig alternatief en dan kom je qua leverdatum waarschijnlijk ook uit op februari of maart. Die is alleen minder praktisch dan de Fabia Combi. Leuk praktisch alternatief is ook nog de nieuwe Honda Jazz Hybride. leverbaar vanaf maart.

:ot: Hoe reed die Ibiza ST eigenlijk in vergelijk met de Fabia?

erik2907

Actief lid
Meest voor de hand liggend na de house is toch een tekort aan motoren.

De levertijd voor een Polo is 9 maanden! Het zou ook zo kunnen zijn dat ze daar de achterstand willen wegwerken en er meer motoren naar VW gaan zodat de levertijden voor alle 3 de merken ongeveer gelijk wordt! Ook zou het kunnen zijn dat de dealers in andere landen geklaagd hebben dat er zoveel aandacht aan de GL besteed wordt in Nederland en dat Skoda besloten heeft om binnen Europa de levering te nivileren, kortom alles is mogelijk :)

FredV

Banned
De levertijd voor een Polo is 9 maanden! Het zou ook zo kunnen zijn dat ze daar de achterstand willen wegwerken en er meer motoren naar VW gaan zodat de levertijden voor alle 3 de merken ongeveer gelijk wordt! Ook zou het kunnen zijn dat de dealers in andere landen geklaagd hebben dat er zoveel aandacht aan de GL besteed wordt in Nederland en dat Skoda besloten heeft om binnen Europa de levering te nivileren, kortom alles is mogelijk :)
conclusie: tekort aan motoren dus

RobS

Lid
@V50
De ST rijdt prima. Hetzelfde verhaal met het onder 1800 toeren rijden. Op toeren rijdt hij prima. Het zicht naar links en recht over de schouder vond ik matig. Verder lekker stil in de auto. Het schijnt dat de ST een moderner onderstel heeft, maar mij zegt dat niet zo veel.
De proefrit in de Fabia is inmiddels al weer een tijdje geleden, dus echt vergelijken kan ik niet.
Als de Fabia er niet als station was geweest had ik waarschijnlijk voor de ST gegaan. Die ziet er toch wat flitsender uit. Maar ja, dik €1000,- extra voor een in hoogte verstelbare passagiersstoel, bochtverlichting en regensensor en dan minder zitruimte en laadruimte was voor mij niet genoeg reden om over te stappen.

@FredV
Ik was ook eerst naar Seat geweest. Ik hoorde bij Skoda pas van het motorprobleem.

erik2907

Actief lid
conclusie: tekort aan motoren dus

Nope, als de maximale productie bijvoorbeeld 100 auto's per dag is en dealers in andere landen klagen dat het merendeel van de productie naar NL gaat en ze stellen dat dan bij dat ook andere landen aan bod komen, dan heeft dat niets met motoren te maken maar het verschuiven van levering van de productie! Ik zou het ook niet leuk vinden om bijvoorbeeld in de BRD 11 maanden te moeten wachten op een Fabia Combi met 1.6 TDI omdat NL meer auto's krijgt! We zullen het nooit weten want bovenstaande is ook een mogelijkheid!

FredV

Banned
@V50
Ik was ook eerst naar Seat geweest. Ik hoorde bij Skoda pas van het motorprobleem.
Begreep ik wel, maar als alternatief om naar de Seat uit te wijken, lost dus niets op. Ben wel benieuwd naar hun levertijden dan...
Maar goed, Seat kwam nicht im Frage als ik je review zo lees.

FredV

Banned
@erik2907We zullen het nooit weten

Nou, levertijden hier van tig maanden, terwijl dat alleen voor t type GL eigenlijk geldt...Andere typen zijn wel in t buitenland leverbaar. Daar is geen hausse van bpm...

Als je de productieband in Mlada Boleslav ziet, dan is dat een mix en niet alleen GL's.

Dus we kunnen wel een hele opsomming van mogelijkheden bedenken maar gezien het bovenstaande is er maar één conclusie:
giswerk:)

Daarbij komt dat de Polo en de Ibiza dezelfde motoren gebruiken, dus is de conclusie:
giswerk:)

Na alle nare verhalen....ik heb mijn nieuwste aanwinst vandaag bij de dealer zien staan...sorry mannen, maar ik ben wel ff blij.

Bijlagen

• skodaface.jpg
    skodaface.jpg
    14,3 KB · Weergaven: 49
  • Skodakont.jpg
    Skodakont.jpg
    20,7 KB · Weergaven: 48
Bovenaan Onderaan