Rapid Spaceback showroombezoek/review - topic

CDK

Forumguru
@Hetzer over dat prijsverschil heb ik het gisteren ook nog even gehad, dealers begrijpen het ook niet, maar Skoda verwacht meer Spacebacks te gaan verkopen als gewone Rapid's waarschijnlijk gaat het gewoon om extra inkomsten te genereren :D Maar Momenteel met introductie korting en speciale pakketten is hij weer goedkoper als de sedan

michelover

Forumguru
Twee weken geleden in de gewone Rapid/Toledo proefgereden met 86 en 105 pk, 1.2 TSI.
De 86 pk doet het best aardig in deze auto, maar ik zou eerder voor de 105 pk gaan.
De 105 pk geeft net even een beter gevoel, vooral met inhalen.
Kan ook komen doordat de 86 pk een 5 bak en 105 pk een 6 bak heeft.
Moet wel zeggen dat ik verrast was door de "power" uit dat 1.2 blokje, zowel de 86 als 105 pk.
Het enige wat ik wel slecht vind is dat ze weer zo'n ouderwetse spriet op het dak zetten.
@ Hetzer, ik snap ook dat prijsverschil niet. In duitsland is hij zelfs 100 euries goedkoper dan de hatchback uitvoering:pieker:

van_der_P

Senior Member
Als je deze Spaceback koopt bij onze oosterburen, en je let een beetje op waar je hem koopt, kun je er al een op de kop tikken voor € 20598,--(incl. BPM en BTW) tegen hier in NL. voor € 24740,-- (1.4 TSI DSG Elegance) Is wel meer dan €4100,-- verschil. Daarbij kan de DSG ook gecombineerd worden met het Active uitrustingsniveau. Dat gaat in NL. niet.
http://www.carmotio.de/

Laatst bewerkt:

Pendragon

Donateur
En dan haal je hem naar NL en kun je die 4100 euro alsnog betalen helaas. Onze regering is een anti auto regering, al jaren. Je betaald belasting over belasting, veel te dure benzine en ook nog wegenbelasting, waarvan maar Eem kwart gebruikt wordt voor de weg. De rest gaat de schatkist in. Te gek voor woorden.

• Leuk
Waarderingen: CDK

van_der_P

Senior Member
Zal eventjes een voorbeeld geven over de auto waar ik het over heb.
Het betreft een 1.4 TSI DSG in Elegance uitvoering.
Die auto kost bij ons € 17347.-- excl BTW en BPM
Bij carmotio kost deze € 13924.-- excl BTW en BPM
BTW 21% over € 13924.-- = € 2924.-- de BPM staat op de Nederlandse prijslijst is € 3750.--
Dus € 13924.-- + € 2924.-- + € 3750 = € 20598.--
Dan komt er nog wat bij om de auto hier te krijgen, dat kun je zo duur en goedkoop maken als je zelf wil.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat laatste is natuurlijk wel waar het dan om gaat. Wat zijn dan de diverse mogelijkheden om hem hier te krijgen, met prijs en wat er verder bij komt kijken. Dat zou ik dan wel eens nader toegelicht willen zien

Pendragon

Donateur
@van_der_P je bereking klopt niet, je met BTW berekenen over Prijs + BPM, dat is ook het stomme in NL. We betalen belasting over belasting, dus je betaald ook nog BTW over de BPM.

Rallye

Forumguru
@Pendragon: volgens mij is dat laatste (BTW over BPM) niet (meer) zo. Kun je een bron geven voor je stelling? Dan zoek ik een bron voor het tegenovergestelde.

Edit: geen bron, wel een berekening. Zie http://www.skoda.nl/~/media/Skoda/Files/Prijslijsten/Q4 prijslijsten/Rapid Prijslijst.ashx

De goedkoopste Rapid in Nederland kost volgens de prijslijst netto, exclusief BPM, € 7.223. Het BPM-bedrag is ook gegeven, namelijk € 5.250. Inclusief BPM en BTW kost die Rapid € 13.990. Voor de BTW blijft dan 13.990 min (7.223 + 5.250) = 1.517 over. Dat laatste bedrag is gelijk aan 21% van 7.223. Kortom: over BPM wordt geen BTW berekend.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Dit is natuurlijk eenvoudig uit te rekenen. Pak bijvoorbeeld eens de prijslijst van de nieuwe Spaceback.
Kijk naar de prijs van de eenvoudigste uitvoering, de 1.2 TSI Greentech Active.
€ 11.500 Netto
€ 2.375 BPM
€ 13.875 Incl BPM, Excl BTW
€ 16.290 Consumentenprijs incl BPM en BTW.

De BTW is dus € 16290 - € 13875 =€ 2415.

En dat is precies gelijk aan 21% van 11.500, de netto catalogusprijs.

Conclusie: Je betaalt GEEN BTW over de BPM.

Rallye

Forumguru
@andrehj: gelukkig komen we tot dezelfde conclusie. Ik was nog bezig met mijn edit en kon jouw sneller geposte berekening dus niet zien.

Blackokkie2

Forumguru
Vervoer naar NL hoeft niet heel veel te kosten. Oprijwagen ergens huren zal je ergens rond de 100 euro kosten, RDW-kosten erbij, kentekenplaten kopen, tenaamstelling, nog iets?

EdZ

Donateur
84 cm diepte kofferruimte? Ik heb het in m'n RR gemeten en met de stoelen in de middelste stand haal ik ook 84cm. Vraag me af of ik daaruit de conclusie kan trekken dat de Rapid Spaceback en RR vergelijkbare ruimte bieden. Alleen is de RR kofferruimte een stukje hoger.

cali05

Forumguru
Kun je beter de BTW in Duitsland betalen scheelt weer een paar procent. En je hoeft binnen de EU niet tweemaal BTW te betalen.

Rosinfield

† In Memoriam
Zo langzamerhand begin ik toch steeds meer te neigen naar een mooi 2e handsie tzt. Heeft toch wel een aantal grote voordelen

andrehj

Forumguru
Kun je beter de BTW in Duitsland betalen scheelt weer een paar procent. En je hoeft binnen de EU niet tweemaal BTW te betalen.
Helaas, dat kan dus niet. I.t.t. voor andere artikelen geldt voor nieuwe auto's dat je de BTW betaalt in het land waarin je de auto registreert.

Bovenaan Onderaan