P'cies wat
@hemi24 aangeeft. De BC 'voorspelt' de reikwijdte aan de hand van eerdere metingen.
Maar als dan de omstandigheden veranderen, klopt die 'voorspelling' niet meer.
Ik zie dat hier in NL versus b.v. een lange vakantierit (Autobahn, berpgassen) ook heel duidelijk gebeuren.
BTW: ik rij hier met mijn ICE auto ook op reikwijdte. Als er nog een beperkte hoeveelheid kilometers te gaan is, wordt het tijd om te tanken. Waarbij een tankstation in NL altijd wel dichtbij is.
Maar op vakantie heb ik het wel eens meegemaakt, jaren geleden, dat ik wat te lang wachtte, de brandstofmeter al aardig tegen de nul aanzat en ik nog net, enigszins haperend, een benzinepomp kon bereiken. Toegegeven, dat was in de tijd dat er nog geen BC in de auto zat, slechts een benzinemeter. En achteraf bleek ook nog eens dat op hellend terrein, de brandstof naar de verkeerde kant van de tank liep.