Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

Tot mijn verbazing is accu vandaag geladen tot 412 km …
In winter kwam het nooit boven 285 km.

Model 60km 3.0 software…
Dat is toch 125 minder dan de wltp. Bijzonder dat als accu vol zit op 100% er ineens ruim 100 km ‘verdwenen’ is voordat je start. Zonder airco of verwarming.
 
Volgens de dealer berekent de software hoe je rijstijl is/ was de afgelopen ritten. Daaruit bepaald hij je bereik op een 80 of 100% volle accu. Dus als je overdag 100 rijd en savonds 130 is dat bepalend voor je bereik de volgende dag.
Nieuwe dag, nieuwe kansen. Dus van 537 km wltp volle accu blijft 425 over of zo voordat je begint te rijden.
Niet echt clever.


Dus als je benzine tankt bepaald de software hoeveel km je kan rijden op basis van eerder gedrag. Bijzonder dat je ineens op volle tank, van te voren, al weet dat je minder kilometers maakt omdat je met caravan gereden hebt of zo.

Mijn verbruik is 18,2 kWh inclusief winter de afgelopen 27000 km.
 

Captain Hook

Forumguru
P'cies wat @hemi24 aangeeft. De BC 'voorspelt' de reikwijdte aan de hand van eerdere metingen.
Maar als dan de omstandigheden veranderen, klopt die 'voorspelling' niet meer.

Ik zie dat hier in NL versus b.v. een lange vakantierit (Autobahn, berpgassen) ook heel duidelijk gebeuren.

BTW: ik rij hier met mijn ICE auto ook op reikwijdte. Als er nog een beperkte hoeveelheid kilometers te gaan is, wordt het tijd om te tanken. Waarbij een tankstation in NL altijd wel dichtbij is.

Maar op vakantie heb ik het wel eens meegemaakt, jaren geleden, dat ik wat te lang wachtte, de brandstofmeter al aardig tegen de nul aanzat en ik nog net, enigszins haperend, een benzinepomp kon bereiken. Toegegeven, dat was in de tijd dat er nog geen BC in de auto zat, slechts een benzinemeter. En achteraf bleek ook nog eens dat op hellend terrein, de brandstof naar de verkeerde kant van de tank liep. :jaja:
 

EdK

Forumguru
Dus van 537 km wltp volle accu blijft 425 over
Tsja WLTP, deze opgegeven waardens hebben nooit geklopt !
Niet bij de duracellwagens en niet bij de vloeibare brandstofwagens....
Die benne altijd zeer rooskleurig.
Mijn Fab4 moet een gemiddelde van 1 op 25 halen volgens WLTP, nou ook dat ga ik niet redden hoor !
Hadden beter kunnen opgeven dat met uw zelfde rijstijl is hij zuiniger dan de Fab 3........ :koffie:
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar als dan de omstandigheden veranderen, klopt die 'voorspelling' niet meer.
Sterker: als de omstandigheden veranderen (caravan is eraf, of zo) dan zie je die voorspelling gaandeweg ook weer veranderen naar een grotere waarde. Uiteindelijk is het een indicatie, niks meer of minder. De brandstofmeter c.q. actuele rest%-aanduiding (die zit er bij een EV toch wel in, neem ik aan?) is tenslotte dé maatstaf om al dan niet te gaan opladen of tanken.
 

EdK

Forumguru
Sterker nog, bij mijn F4 met digitaal teller beeldscherm word ik stiekum al voorbereid op EV rijden.
Ik zie me verbruik in liters maar ook al in KW
Ennnnn in de Navi zie ik meer EV laadpunten dan fossiele laadstations.........
 
Trouwens, een kort vraagje iets wat off topic, hebben jullie ook dat zodra je uit de auto stapt alles uit gaat en je zodra je instapt alles weer opnieuw moet instellen. Als ik bijvoorbeeld even de kids op school afzet en even uitstap om de deur voor de kids te openen gaat alles uit incl. de radio, maar ook alle andere instellingen (carplay, stoel- stuurverwarming etc.). Onwijs irritant....

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
 
Ja alles gaat uit, je schijnt dat met VCDS/OBD11 kunnen coden.. moet ik nog ff uit proberen.. maar de stuurverwarming onthoud hij gewoon (uit bij mij) spiegels idem: dat blijft allemaal zo staan. Alle instellingen blijven gewoon..

en zet die tapatalk melding ff uit. Dat interesseert niemand wat hier ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
gaat alles uit incl. de radio
Dat de radio uitgaat zodra je (met afgezet contact) de bestuurdersdeur opent, is niet raar. Maar dat hij niet automatisch weer aangaat zodra je het contact weer aanzet c.q. start, is wél vreemd. Bij alle Skoda's, VW's en ander VAG-mobielen die ik heb gereden, inclusief de huidige, werkt(e) het namelijk wel zo.
 
Dat de radio uitgaat zodra je (met afgezet contact) de bestuurdersdeur opent, is niet raar. Maar dat hij niet automatisch weer aangaat zodra je het contact weer aanzet c.q. start, is wél vreemd. Bij alle Skoda's, VW's en ander VAG-mobielen die ik heb gereden, inclusief de huidige, werkt(e) het namelijk wel zo.
Normaal gesproken blijft de radio aan totdat ik de start/stop knop indruk. Als ik nu mijn kont van de stoel optil gaat het spul allemaal uit. Even een brief op de bus doen en de kids zitten zonder radio, verlichting etc. in de auto en moet ik de driving mode, lane assist etc. weer opnieuw instellen. Heel irritant....
 
Bovenaan Onderaan