Trekhaak FABIA

Bertm

Actief lid
Ik ga de trekhaak maar afbestellen. Zeker nu ik lees dat er ook problemen zijn met de levering van de kabelboom.

Ik kan een trekhaak altijd achteraf nog door een expert bedrijf laten inbouwen. Dat is wat waarschijnlijk mijn dealer ook doet. Het laten inbouwen door de trekhaakspecialist bij hem om de hoek.
Trekhaak (vast, 7 polig) kost nu € 500. Dat kan dan ook wel goedkoper.
 

Hetzer

Forumguru
ik denk dat het ook aan de verschillende aansluitingssystemen kan liggen. Er zijn verschillende systemen, natuurlijk past een 7-polige stekker , in een 7-polige stekker doos maar er zijn maar een paar combinaties die goed werken.

zie ook de Overzichtstabel comptabiliteit stekkers auto en caravan ,
op deze pagina.

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/stekkers.php
 

hemi24

Forumguru
Even een aantal broodje aap-verhalen uit de wereld helpen:

- door de belastingen opgelegd door de overheid is het te duur om een trekhaak af-fabriek te monteren en is er door Pon besloten deze optie in NL niet aan te bieden. De haken worden dan ook allemaal naderhand bij de dealer ondergebouwd.

- toegestaan max aanhanglast wordt niet per land bepaald maar op grond van constructie. Dat in Nl maar één stijgingspercentage met bijbehorend max trekgewicht wordt gehanteerd wil niet zeggen dat in NL constructief lichtere haken worden gemonteerd.

- specialist? wat is dat? zoiets als moderne ruitreparatiegiganten? Die trekken bij nieuwe/onbekende modellen ook eens links en rechts aan bekledingsdelen, want (de)montage scholing hiervan krijgen ze echt niet (trial & error).

-
 

erik2907

Actief lid
@hemi24
Kijk, laat ik nu 15 jaar in Duitsland gewoond hebben en ervaring hebben met trekhaken! Toen ik verhuisde naar de BRD had ik een trekhaak voor max 1200 kg (type plaatje). In Duitsland mocht mijn auto ipv 1200 kg zelfs 1500 kg trekken! Dus dacht Erik, een caravan kopen van max. 1450 kg! Even langs de TüV voor een ander plaatje op de trekhaak met de aanduiding max. 1500 kg (immers de auto mocht dit hebben), helaas de trekhaak voldeed niet! De fabrikant Thule verkocht de zelfde trekhaak ook in Duitsland echter er zat één cijfertje verschil in het productnummer en de toevoeging NL! Uiterlijk GEEN verschil! Keuze was een andere trekhaak of een caravan tot 1200 kg! Hoezo Europese regelgeving? De auto voldeed wel aan de normen (Japanner) want de Japanners zorgen er wel voor dat voor Europa één uitvoering zijn homologatie krijgt!
 

Roku

Lid
Achteraf inbouwen bespaart je 37.5 % bpm.(Indien er bpm betaald moet worden.)
Deze moet betaald worden over fabrieks ingebouwde onderdelen.
Dus je bespaart bijna 150 euro.
Mijn 13 polige trekhaak kosten 395 euro.
 

andrehj

Forumguru
Achteraf inbouwen bespaart je 37.5 % bpm.(Indien er bpm betaald moet worden.)
Dit argument gaat steeds minder op, want de BPM wordt momenteel in hoog tempo afgebouwd en vervangen door een bedrag per uitgestootte gram CO2. En die verandert niet meer als er een trekhaak bij komt. Dus wat mij betreft mag PON zijn policy per direct aanpassen en alle fabrieksopties gewoon beschikbaar stellen (dit geldt dan speciaal voor trekhaken, standverwarmingen en voorruitverwarmingen).
 

biking

Nieuw lid
De originele vaste trekhaak van onze skoda GL zit er nu een week of 3 onder. Net zaten we met 4 man in de auto en kwam de trekhaak op de grond. Bij m'n vorige skada fabia 1.4 op lpg hadden we een hulveersysteem gemonteerd maar dat zijn we nu eigenlijk toch niet van plan.
 

Ron467

Actief lid
Ben er trouwens dank zij de door Hemi24 geposte link achter hoe de trekhaak bij mij is gemonteerd.

http://www.ecs-electronics.nl/manual_nw.php?usertaal=N&merknaam=SKODA&artikelnr=SK-013-D1

Oké de canbus geeft geen problemen omdat de aanhanger stroom via relais geschakeld wordt en de stroom in principe gewoon van de accu komt (via de zekeringkast). Regel computer hoeft dus niets te leren.....
De vorige versie fabia (voor de FL) takte alle stroom gewoon van de achterlichten af. Dat was al even zweten om alle bekleding er netjes af en weer op te krijgen. Nu veel langere kabelboom en het meerwerk voorin.
Daar had ik met zelf hobbyen ook weer wat geld kunnen besparen zie ik nu, maar ja, de dealer moet ook leven:aangenaam:

Trouwens wel vreemd om te zien dat er nog zo veel zekeringen in de auto zitten (volgens het plaatje dan). Met Canbus is één hoofdzekering in principe genoeg.......de computer doet de rest (bij mijn BMW R1200GS in ieder geval wel)

Als ik onze "bak" geleverd krijg ga ik dat eens goed bekijken. (Mogelijk heeft de via de dealer geplaatste trekhaak een andere aansluiting waarbij de canbus computer wèl wat moet leren??? zou evt eerder gelezen problemen kunnen verklaren:shocked:)
 

Bertm

Actief lid
Vandaag een proefrit gemaakt. De dealer gevraagd hoe dat zit met de trekhaak. Die zetten ze er inderdaad "zelf" onder.
Omdat ik hem niet direct nodig heb heb ik de trekhaak meteen afbesteld. Dat was uiteraard geen probleem.
 

Newbee

Actief lid
.... en volgens mij heb je daar jezelf ook mee. Ik kreeg van mijn dealer te horen dat de prijzen van de trekhaken gestegen waren (vanwege de 13-polige kabel en een betere afstemming met de canbus). Maar omdat ik zo vroeg met bestellen was, was de prijsstijging voor rekening van de dealer.

Ik kan niet oordelen of dat bij jou ook niet het geval is.....
 

Bertm

Actief lid
@newbee
Beetje onzin. Je kunt nog steeds 7 polige aansluitingen kopen.
13 polige zijn niet nieuw.

Zoals ik eerder melde dacht ik dat de trekhaak in de fabriek wordt gemonteerd. Dat is niet zo. En er zijn problemen met de draadboom.
Daarom zie ik er voorlopig van af.
 

Newbee

Actief lid
Sorry, natuurlijk bedoel ik alleen de originele door Skoda geleverde accessoires. De 7-polige is volgens mijn dealer uit het assortiment gehaald en kun je alleen nog de 13polige krijgen (incl. verloop naar 7-polig). Met de nieuwe kabelset zou ook het probleem van de PDC met aangekoppelde aanhangers opgelost moeten zijn.

Wat de markt daarbuiten aanbiedt en tegen welke kosten, weet ik niet.

Edit: ff 2 plaatjes van mijn trekhaak (achteraf door dealer gemonteerd) toegevoegd.
 

Bijlagen

  • GL-trekhaak-13p.jpg
    GL-trekhaak-13p.jpg
    11,9 KB · Weergaven: 121
  • GL-trekhaak-13p-2.jpg
    GL-trekhaak-13p-2.jpg
    11,6 KB · Weergaven: 117

Bertm

Actief lid
Sorry, natuurlijk bedoel ik alleen de originele door Skoda geleverde accessoires. De 7-polige is volgens mijn dealer uit het assortiment gehaald en kun je alleen nog de 13polige krijgen (incl. verloop naar 7-polig). Met de nieuwe kabelset zou ook het probleem van de PDC met aangekoppelde aanhangers opgelost moeten zijn.

Wat de markt daarbuiten aanbiedt en tegen welke kosten, weet ik niet.
Dat is gek, mijn dealer boodt juist een 7 polige aan.
 

Hetzer

Forumguru
wederom vandaag met een andere aanhangwagen gereden, geen bijzonderheden met de verlichting. Ook gelijk bij mijn vader een fietsendrager aangesloten op de auto ., om te kijken of deze bijzonderheden gaf, maar ook niet , ook deze werkte perfect..

ifoqgz.jpg


2vanzhz.jpg
 

ticino

Nieuw lid
Even voorstellen Ik ben Ticino, een vutter uit bouwjaar 47.
Week 32 heb ik een Skoda Fabia Combi Ambition 1.2 TSI 63 kw besteld met een trekhaak.
Nu heb ik over die trekhaak een vraagje:
Ik heb een fietsdrager (Thule 916 ) van 18 kilo
IK heb 1 elektrische fiets van 22 kilo en een gewone fiets 20 kilo tezamen +/-60 kilo.
De trek haak heeft een kogeldruk van 50 kilo, kan ik dit zonder problemen plaatsen?
Volgens de verkoper is het geen probleem, maar ik wil jullie mening ook graag even horen. :ahum:
groet Ticino
 
Bovenaan Onderaan