Trekhaak FABIA

Volgens mij mag dit volgens de wet nie.
Bovewnop de kogel moet het max.gewicht staan, zover ik ingelicht ben.

Groetjes, WiilemII

Volgens mij mag dit volgens de wet nie.
Bovewnop de kogel moet het max.gewicht staan, zover ik ingelicht ben.

ik heb een vaste trekhaak onder mijn greenline combi.
op de kofferklep zit een sticker met de maximum kogeldruk. uit mijn hoofd 67 kilo?
Ik kan eventueel nog even kijken voor de zekerheid.

Ron467

Actief lid
even googelen doet wonderen:

van de KCK site (ANWB)

10. Hoe zit het met de kogeldruk als ik een fietsendrager op de trekhaak zet?
De kogeldruk mag nooit meer zijn dan de fabrikant van de auto voorschrijft. Fietsendrager plus lading bepalen samen de kogeldruk. Als de kogeldruk niet op de trekhaak staat vermeld is 50 kg de grens. Natuurlijk moet het rek worden gebruikt waarvoor het werd gemaakt, dus geen wasmachine of TV op een fietsenrek, en geen drie fietsen op een rek voor twee...

Nee mag dus niet!

hemi24

Forumguru
Fietsendragers zijn natuurlijk rare voorwerpen op je trekhaak:

De genoemde massa van Ticino werkt natuurlijk niet als zuivere verticale belasting.
Uit oogpunt van wetgeving zou het niet mogen, hoewel het kan zijn dat een berekening aantoont dat de 50kg oplegdruk niet wordt overschreden..!

ticino

Nieuw lid
Hallo
Bedankt voor jullie reacties.
Weet iemand of het is toegestaan een trekhaak met een kogeldruk van 70KG
onder een Fabia Combi te monteren.
Of kan de auto max 50KG aan.
groet Ticino

Ron467

Actief lid
De kogels kunnen mischien wel 1000 kg of meer aan.
Het probleem zit er in dat de maximale kogeldruk voor de Fabia dus 50 kg is..... (zelfde trekhaak onder de O2 kan gewoon 75 kg aan geven)

even googelen weer::rolleyes:
De kogeldruk wordt door de autofabrikant vastgesteld en mag onder geen beding worden overschreden. Niet alleen vanwege de veiligheid; je kunt er een bekeuring voor krijgen en het kan zijn dat de verzekering bij een ongeval de kosten niet dekt.

hemi24

Forumguru
Aansluitend aan het verhaal van Ron een gedeelte uit de F2 handleiding:

De aanhangwagen- en kogeldrukgegevens op het typeplaatje van de trekhaak
zijn slechts de testgegevens van de trekhaak. De gegevens die betrekking hebben
op de auto en die vaak onder deze waarden liggen vindt u in de documentatie die​
bij de auto hoort.

Het enige wat er vervolgens vermeld wordt is het max trekgewicht...

Nou weten we nog altijd niet wat de max oplegdruk is voor een F2...

biking

Nieuw lid
Ik heb een originele vaste trekhaak van skoda (ik weet niet welk merk) onder mijn greenline en aan de binnenkant van mijn kofferdeksel is een sticker geplakt. Maximale belasting ==> 87 Kg. Dus dan zou je fietsendrager met elect. fietsen wel mogen.

Of je het zou moeten doen is een andere vraag want je zit erg snel met de trekhaak aan de grond. Ik heb wel een normale maat reserveband achterin liggen dus dat helpt natuurlijk ook niet.

GJS

Senior Member
Ja Gerd-Jan, hoeis met jouw gat in de bumper afgelopen.

Zit er nog in, ben pas afgelopen maandag naar de dealer geweest omdat hij toen pas terug van vakantie was.
Hij gaat nu naar een oplossing zoeken, dus ik wacht nog even af.

Als het er bij Ikbenwisse mooi afgewerkt uitziet dan kan ik, als hij niet met een goede oplossing komt, hem die foto's ook laten zien als voorbeeld hoe het wel moet.

PC-fre@k

Banned
Zijn er al mensen die rondrijden met een afneembare trekhaak?

Dat vroeg ik me dus ook af.
Ik vind het ook vreemd dat 2 dealers me zeggen dat ze een vaste trekhaak+PDC leveren, de 2 andere dealers willen alleen de afneembare leveren met PDC.

Ik twijfel of ik uit voorzorg niet beter een afneembare kan bestellen...
Is er iemand met foto's van zowel een vaste als afneembare? Ik vraag me namelijk af hoe het eruit komt te zien en of er een gat/hap uit je bumper gehaald wordt...

err... de vaste heb ik gevonden:
http://www.skodaforum.nl/board/showpost.php?p=182522&postcount=159
http://www.skodaforum.nl/board/showpost.php?p=182299&postcount=157

Ik heb ook gevraagd of het een probleem was om de Fabia te bestellen met een normale trekhaak in combinatie met de PDC.
Dat zou geen probleem moeten opleveren omdat de PDC daarop ingeregeld kan worden.
Volgens mij zat die combinatie ook op de demo-auto waar ik mee gereden heb.
Och, nog even wachten en ik kan het hier vertellen vanuit de praktijk.

PC-fre@k

Banned
Dat is inderdaad wat 2 van de 4 dealers mij gemeld hebben. Vraag is alleen wat de nadelen hiervan zijn. Een paaltje in het midden van de auto ziet hij dus niet neem ik aan? Of wordt het zo: \/ \/0\/ \/ opgelost, zeg maar om de trekhaak heen kijken maar toch ook erachter kunnen zien (dan wel ietsje verder naar achter)?

Even de offertes afwachten en hopen dat diegene met de beste prijs ook in staat is om de PDC in te regelen - en anders dus onderhandelen met een ander. En daarna zal het voor mij ook afwachten zijn...

Bovenaan Onderaan