VCDS mogelijkheden

Level42

Forumguru
Ben er vrij zeker van dat dit in heel Europa zo is....

Alhoewel....al heul lang geleden zag je op die eind jaren 70 sloepen uit de US al dat achterlichten als knipperlichten gebruikt werden....dus misschien is er ergens een regeltje te vinden ?

Maar dan zou het normale knipperlicht wel uit moeten, is anders geen postzegel....
 

Level42

Forumguru
Haha, het mag WEL:

http://home.planet.nl/~venem680/downloads/auto_aanhanger.pdf

Kijk even onder 3.11 Verplichte verlichting Achterzijde....eerste regel is:

Schermafbeelding 2016-10-06 om 00.48.02.png

Het oranje driehoekje geeft aan dat de lichtkleur oranje mag zijn, en de rode dat de lichtkleur rood mag zijn ! Precies zoals (oude?) Amerikanen het hebben.

Als je dan je achterlichten aan hebt moet natuurlijk wel die ene gaan knipperen als je richting aangeeft....zo werkt het ook bij die (oude?) Amerikanen.

Mmmm, op zich wel een mooie optie....heb je toch LED knipperlichten....mmmm....zou het wel eens op video willen zien...

Ik lees net even verder en je mag zelfs 2 extra richtingaanwijzers achterop hebben in de kleur oranje, dus als je wilt kun je beide tegelijk laten werken maar dat lijkt me echt spuuglelijk.

Overigens is dit allemaal regelgeving voor Nederland...
 

Level42

Forumguru
O LOL, net dat filmpje gekeken wat Xplain postte....mmmm....ik vind het er wel vet uitzien, maar helaas heb ik op de mijne niet de doorlopende LED strips.....

In ieder geval valt het wel super op als je dit doet.....ik denk zelfs dat je af en toe een praatje mag maken met oom agent....om hem uit te leggen dat het mag.....:D
 

Antera

Donateur
denk dat het wel meevalt met aanhouden aangezien de amerikaanse auto's het ook hebben en mogen. De rest van de verlichting werkt verder naar behoren en zolang niet ook je knipperlicht meeknippert dan geloof ik nooit dta er problemen zijn. Je hebt toch een amerikaanse SuperB :-)
 

RefleCs

Forumguru
Erg vet! Echter vraag ik mij wel af hoe zichtbaar het is in het heldere daglicht. Dat zou ik dan wel eens willen zien in een filmpje...
 

Schep

Forumguru
Er is niets illegaals aan rode knipperlichten achter, daar is geen ontheffing voor nodig.
Wat me er tegenvalt bij de codering in het filmpje, is dat je geen enkele verlichting achter hebt als je knipperlicht uit 'knippert'. Het is de 'normale' lichtbron die knippert, niet het remlicht.

Mijn Amerikanen knipperden met het remlicht, waardoor de normale verlichting altijd blijft branden. Ook US VW's en Audi's knipperen met de volledige remlampen, waarbij de normale verlichting blijft branden.

Overigens wordt dat US licht aan de voorzijde vrijwel niet meer zo toegepast op VW's en Audi's in de US :tongue:
Je hebt daar gewoon dezelfde DRL als wij in NL hebben, en ook oranje 'stadslicht' is op de Amerikaanse VW's en Audi's niet meer aanwezig. Overigens had ik mijn A4 en Golf ook met US licht voor geconfigureerd, en ben nooit aangehouden.

Bij de Skoda vind ik het een beetje raar staan, niet in de laatste plaats omdat er geen enkele Skoda op US platen rond rijdt :tongue:
 

Canon-Eye

Forumguru
Haha, het mag WEL:
Het boekje uit de link is wel een uitgave uit 2000, zag ik op de laatste pagina.
Er kunnen in de laatste 16 jaar nog wel dingen gewijzigd zijn, dus vóór het knutselen zou ik toch eerst nog even gaan zoeken naar de actuele regels op wetten.nl.
 

Schep

Forumguru
actuele regels op wetten.nl.
Reglement Voertuigen zei:
Artikel 5.2.53, lid 2:
De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
Kan verder in het Reglement Voertuigen weinig vinden over hoe fel de richtingaanwijzers achter mogen zijn.
Overigens is oranje stadslicht niet toegestaan:
Reglement Voertuigen zei:
Artikel 5.2.29, lid 2:
De parkeerlichten mogen naar voren niet anders dan wit, en naar achteren niet anders dan rood stralen, tenzij zij zijn ingebouwd in ambergeel stralende zijrichtingaanwijzers.
Maar nogmaals, ik heb er nooit problemen mee gehad. Ga het alleen niet op de Sup aanpassen.
 

Antera

Donateur
Mijn Amerikanen knipperden met het remlicht, waardoor de normale verlichting altijd blijft branden. Ook US VW's en Audi's knipperen met de volledige remlampen, waarbij de normale verlichting blijft branden.

er zijn meer amerikanen waarbij het toch zo werk. Want dan brand altijd nog je andere achterlicht als je je knipperlicht aan hebt staan
 

Schep

Forumguru
er zijn meer amerikanen waarbij het toch zo werk. Want dan brand altijd nog je andere achterlicht als je je knipperlicht aan hebt staan
Ik neem het van je aan, maar ik ken ze niet. Alle Amerikanen die ik heb gehad of gereden in mijn leven, en dat zijn er best wat*, daar brandde altijd de normale verlichting terwijl je knipperde (mits je die aanhad, natuurlijk).

Je hebt natuurlijk geen normale verlichting meer als je de gevarenlichten aan hebt ;)

Het huidige Amerikaanse spul van mijn ouders (GMC Acadia en Dodge Ram) hebben LEDjes, en ook daarbij brandt de normale verlichting gewoon door tijdens het knipperen. In beide gevallen is het wel het remlicht dat knippert, dus remmen en gevarenlichten betekent dat alleen het derde remlicht permanent brandt.

Daarnaast betwijfel ik of de normale verlichting fel genoeg is om als knipperlicht te dienen. In de gloeilampentijd waren normale lampen 5W, knipper- en remlichten waren 21W. Ik zou geen zwak knipperlicht willen hebben, als ik eerlijk ben.

*in elk geval: Plymouth Voyager, Chrysler 300 (geen C, da's Europees), Chevrolet Tahoe, Dodge Magnum, Cadillac CTS, Cadillac STS, Cadillac XTS, GMC Savanna, Chevrolet Express, Buick Rendezvous, Chevrolet Avalanche, Cadillac Escalade EXT, Ford Edge, Ford Fusion, Ford Explorer, Ford Expedition, (US Spec) Ford Focus, Dodge Challenger, Dodge Charger, Ford Mustang (met dynamische knipperlichten, daar waar Audi nu zo trots op is), Lincoln Town Car, Jeep Cherokee, Ford Econoline en dan nog de US spec VW Golf en US spec Audi A4
 

Level42

Forumguru
Goede discussie. Ik vraag me sowieso af wat er gebeurt als je remlichten actief zijn, met die automatische parkeerrem en DSG bak zijn die sowieso als je stil staat voor een stoplicht heel de tijd actief dus dan moet het knipperen ook blijven doorgaan.

Al met al denk ik wel dat de attentiewaarde van zoals in het filmpje weergegeven inderdaad minder is dan een oranje LED lamp zoals ik die nu heb, of zelfs als een oranje originele gloeilamp. In Europe associeren we oranje toch veel meer met knipperlichten.
Dus voor de veiligheid.....mmmmmm.......maar aan de andere kant.....ik vind het eigenlijk wel heel vet staan.....

Nog even over de rechterbuitenspiegel: die heeft er de ene keer wel zin in om naar beneden te lopen en de andere keer niet.... :D
 

Level42

Forumguru
Knipperen met remlicht moet ook kunnen:



En het het kan nog veel gekker........echt GEEN gezicht dit, helemaal omdat de oranje knipperlamp nog een gloeilamp is.......

 

Schep

Forumguru
Knipperen met remlicht moet ook kunnen:
Eerste filmpje is zoals het bij de US Golf en de US Audi's werkt, naar mijn weten. Da's dus de 'echte' US instelling.
Ik heb dat zelf bij mijn Audi A4 B8 nooit voor elkaar gekregen met VCDS, overigens. Dus ik heb het toen opgegeven.

2e filmpje vanaf 0:46 geeft precies aan waarom ik geen normale verlichting als knipperlicht zou willen. Je bent de helft van de tijd donker aan de achterzijde ...
Hahaha :D
Nou kunnen we nog een discussie voeren of diplomatic plates echte US plates zijn, maar ik geef me gewonnen ;)
 
Laatst bewerkt:

Level42

Forumguru
2e filmpje vanaf 0:46 geeft precies aan waarom ik geen normale verlichting als knipperlicht zou willen. Je bent de helft van de tijd donker aan de achterzijde ...
Nou...........ik vind eigenlijk dat het knipperen in het 2e filpmje meer opvalt dan in het eerste......ik vind het knipperen daar meer wegvallen doordat de achterverlichting blijft branden..... En je hebt toch continu het licht aan de andere kant ?
Maar goed......het moet wel überhaupt kunnen.....ik zou het wel willen :):)
 

RefleCs

Forumguru
ik ben heel nieuwsgierig naar het aanzetten van de achterlichten als knipperlichten om daar minimaal een filmpje van te maken als je er overdag achter rijdt om te kijken in hoeverre het dan zichtbaar is.

Ik zou het best willen hebben maar ik wil wel dat het veilig is. In het donker maak ik me niet zo druk om, overdag is dat toch echt een ander verhaal.

Dat wordt met een paar man naar @Antera, aanzetten en een ritje om het op film te zetten :tongue:
 

MrEdge_

Forumguru
ik ben heel nieuwsgierig naar het aanzetten van de achterlichten als knipperlichten om daar minimaal een filmpje van te maken als je er overdag achter rijdt om te kijken in hoeverre het dan zichtbaar is.

Ik zou het best willen hebben maar ik wil wel dat het veilig is. In het donker maak ik me niet zo druk om, overdag is dat toch echt een ander verhaal.

Dat wordt met een paar man naar @Antera, aanzetten en een ritje om het op film te zetten :tongue:
Ben ik ook wel benieuwd naar. Eerlijk gezegd vind ik het standaard knipperlicht aan de achterzijde slecht zichbaar. Een veel te flauw en klein pitje.
 

Antera

Donateur
Zoals op het 2de filmpje heb ik het ook gecodeeerd voor een klant 2x. Remlicht werkt dus gewoon en daarnaast dus rood knipperlicht als zijnde ook achterlicht/DRL
 

Antera

Donateur
Als er weer eens iemand is dan zal ik eens wat meerder optie toepassen en laten zien voor de liefhebbers :-).

Mits diegene het zelf ook goed vind dat ik dat test :-)
 
Bovenaan Onderaan