VCDS mogelijkheden

Antera

Donateur
Mmmmmm.....er is nog 1 schoonheidsfoutje waar we niet aan gedacht hebben @Antera .....bij op slot/van slot doen knippert er nu niets mee aan de achterkant :) (nou ja, het derde remlicht natuurlijk wel)

Schoonheidsfoutje
Dat is waar maar dat kunnen we snel oplossen. We kunnen alsnog ervoor zorgen dat alleen de knipperlichten met openen en sluiten me knipperen maar verder niet als het goed is. Weet ook war dit schoonheidsfoutje vandaan is gekomen
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Dat gaat natuurlijk ook veel makkelijker door vanaf 50 gewoon gas te geven en de cc weer in te schakelen bij de gewenste snelheid. Die knopjes zitten toch niet voor niets binnen vingerbereik op of vlakbij het stuur? Daarna is er de fijnregeling in kleine stapjes.

Iets anders is, dat het nu toch wel hoog tijd wordt om een paar zelf-instelbare preset instellingen mogelijk te maken, naast die ene Resume-knop. Dat zou ik pas echt Vooruitgang vinden: dat je bij nadering van bv. een bord 90 of 120 alleen maar opdie presetknop hoeft te drukken. Bij radio's is dat al tientallen jaren doodnormaal, waarom kan dat bij de cc nou nog steeds niet? Zó moeilijk kan dat toch niet zijn?

Nee, makkelijker is gewoon met de toets op het stuur, dus je rijdt 50, 3 tikjes op de knop en hij gaat naar 80 bij mij te zien aan een groene lijn en een driehoekje op de snelheidsmeter, bij afremmen of langzamer rijden omgekeerd, zo hoef je je gaspedaal niet te gebruiken, zelfs niet bij afremmen tot 0 als de auto voor je dat doet in de file. Op de snelweg gebruik ik nog zelden het gaspedaal, alles gaat vanzelf na instellen.
Je rijdt de oprit op, tikt hem op 130 en de rest gaat vanzelf afremmen, afstand houden optrekken en zelfs sturen als je je handen maar bij het stuur houdt, bij echt file rijden hoef je het stuur niet eens meer aan te raken tot een bepaalde snelheid (ik denk iets van 30).
Ik weet dat je geen fan bent, maar na 14.000km in 8 weken is het voor mij wel een genot :)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

B.Stuurder

Forumguru
Wat ik me afvraag, als je het achterlicht laat knipperen als richtingaanwijzer, dan is bij duisternis één kant van je auto aan de achterzijde steeds kortstondig niet verlicht. Mag dát eigenlijk wel?
 

Level42

Forumguru
FF de RDW regelgeving er op nagekeken.

Wat is verplicht ? Dit: http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personenautos/Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen/Verplichte lichten en retroreflectoren/Paginas/default.aspx

Voor zover ik kan zien voldoe ik aan al deze regels. Over de achterlichten staat alleen dat ze er moeten zijn. Niets over continu branden o.i.d....

En alle andere items in dit gedeelte.....ik voldoe aan alles :)

Morgen zie ik de APK keurmeester die ik ken. Ik zal het hem eens laten zien en kijken wat hij zegt. Hij heeft trouwens een Amerikaanse klassieker dus hij moet weten hoe het zit ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Over de achterlichten staat alleen dat ze er moeten zijn. Niets over continu branden o.i.d....
Da's logisch, de APK-regels hebben betrekking op de voorgeschreven uitrusting van het voertuig.
Daar zul je dus geen voorschriften vinden m.b.t. het gebruik van die uitrusting...
 

B.Stuurder

Forumguru
In het donker ben je verplicht om dimlicht te voeren, als een lampje kapot is moet dat ter plaatse worden vervangen. Iets zegt me dat als je licht steeds uit gaat als je richting aangeeft en je doet dat als het donker is of in een tunnel, dat je een bekeuring krijgt als je de verkeerde agent tegenkomt.
 

micky

Forumguru
In het donker ben je verplicht om dimlicht te voeren, als een lampje kapot is moet dat ter plaatse worden vervangen. Iets zegt me dat als je licht steeds uit gaat als je richting aangeeft en je doet dat als het donker is of in een tunnel, dat je een bekeuring krijgt als je de verkeerde agent tegenkomt.

Amerikaanse auto's in Nederland hebben dat soms ook meen ik, als die het mogen? maar ik heb het niet uitgezocht :)
 

Level42

Forumguru
De gedachtegang van B.Stuurder is ook mij door het hoofd gegaan. Volgens mij is dat de enige lacune in mijn huidige configuratie. Het zou dan wel flink muggenziften zijn want een knipperend licht trekt meer de aandacht dan een continu brandend licht, maar goed, je krijgt ook een bekeuring voor 5 km/u te hard rijden.

Amerikaanse auto's hebben meestal dat de remlichten knipperen en de achterlichten continu blijven branden. Als het anders is bij sommige Amerikanen hoor ik het graag.

Canon-eye brengt een goed punt aan. Want de APK en RDW is 1, maar uiteindelijk moet elk voertuig op de Nederlandse (of moet ik zeggen, Europese) wegen een typegoedkeuring hebben.

En dan ga je dus spitten en vindt je eerst dit:
https://www.rdw.nl/sites/tgk/Paginas/default.aspx

Nou daar staan wat linkjes naar Europese websites met richtlijnen en reglementen, maar uiteindelijk komt het op (Europese) wetgeving aan....

Even een tussendoortje, zomaar een document wat ik via die linkjes heb gevonden:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2016/wp29gre/ECE-TRANS-WP29-GRE-75e.pdf

Als je dat een beetje doorkijkt zie je hoe precies er wordt omgegaan met de regelgeving over voertuig verlichting....prima hoor. Als je dat zo leest vrees ik dat we met z'n allen flink fout zitten met onze Ali-express LEDjes ;)

Wel een interessant punt in dit document:
18. To improve road safety, the expert from Germany proposed to reduce the intensity of a daytime running lamp (DRL) in situations where a direction indicator is activated during the functioning of DRL (ECE/TRANS/WP.29/GRE/2016/8).

Dit is een vergaderverslag van 17 mei 2016. Ben ik nou gek, of heb ik dit allang op mijn S3 ? Mijn DRL gaat zelfs helemaal uit op het moment dat ik mijn richtingaanwijzer aanzet (alleen aan de kant waar hij knippert natuurlijk). Dit is af-fabriek al zo.
Conclusie: de regelgeving loopt achter op de feiten....of ik zit er naast.

Goed.....nu ben ik nog op zoek naar de officiële wetsteksten....
 

Canon-Eye

Forumguru
ik dacht dat het remlicht knipperde bij Amerikanen?
Door de (vele!) jaren heen heb ik verschillende varianten gezien: het remlicht dat knippert, alles knipperend, en ook ooit eentje ('n Chevy meen ik) gezien die per kant 3 afzonderlijke lichtjes had die "van binnen naar buiten" een voor een knipperden.

Maar dat zijn dan wel auto's die in hun tijd aan de eisen voldeden om toegelaten te worden en nu nog steeds mogen rijden. Dat lijkt me toch iets anders dan een auto die op basis van de huidige eisen is toegelaten "terug-tunen" naar een oudere situatie.
 

Canon-Eye

Forumguru
een knipperend licht trekt meer de aandacht dan een continu brandend licht
Da's op zichzelf wel waar natuurlijk.

Maar als je nou eens géén led-rem/achterlichten monteert maar gewoon trage gloeipitjes, dan gaan ze bij het knipperen misschien alweer aan vóórdat ze helemaal zijn uitgedoofd.
En in dat geval zijn ze dus de facto nooit "uit". :pardon:
 

B.Stuurder

Forumguru
Da's op zichzelf wel waar natuurlijk.

Maar als je nou eens géén led-rem/achterlichten monteert maar gewoon trage gloeipitjes, dan gaan ze bij het knipperen misschien alweer aan vóórdat ze helemaal zijn uitgedoofd.
En in dat geval zijn ze dus de facto nooit "uit". :pardon:
Maar dan knipperen ze niet en geef je dus geen richting aan.....
 

Level42

Forumguru
Da's op zichzelf wel waar natuurlijk.

Maar als je nou eens géén led-rem/achterlichten monteert maar gewoon trage gloeipitjes, dan gaan ze bij het knipperen misschien alweer aan vóórdat ze helemaal zijn uitgedoofd.
En in dat geval zijn ze dus de facto nooit "uit". :pardon:
Uh....ik geloof niet dat ik gloeilampjes ga plaatsen i.p.v. mijn (fabrieks) LED-strips :)
 

Level42

Forumguru
Goed....de documenten waar ik hierboven naar linkte waren UN documenten, dus een (poging tot) wereldwijde consensus...of dat uiteindelijk in Europese wetgeving doorvloeit....geen idee :)

Maarrrrrr, volgens mij heb ik hier de Europese regelgeving voor TYPEGOEDKEURING:

Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme bepalingen voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen betreft

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:42011X1206(03)&from=NL

.....en nu maar lezen.....
 

Level42

Forumguru
uh-oh....

5.15. De door de lichten uitgestraalde lichtkleuren (8) zijn als volgt:

......
Richtingaanwijzer: ambergeel
Waarschuwingssignaal: ambergeel
Waarschuwingssignaal voor een botsing aan de achterkant: ambergeel
...

Maar dat is toch heel vreemd want hoe komen Amerikaanse auto's dan door de typegoedkeuring ??
 

Schep

Forumguru
Ik reed vandaag achter een Amerikaanse Q7, in het donker.
Normaal licht blijft branden, remlichten en een rode LED strip, die wij Europeanen als oranje knipperlicht hebben, knipperden.

Bij remmen knipperde 1 kant volledig (dus remlicht én rode LED strip). Normale verlichting bleef altijd aan.

Exact zoals al mijn Amerikaanse Amerikanen het ook deden :)

Als je het dus echt origineel wil doen:
- bij geen verlichting alles meeknipperen (rem- plus normaal licht)
- bij verlichting alleen remlicht

Maar ja, de lichtunits van de Sup zijn nooit bedoeld voor de US markt
5.15. De door de lichten uitgestraalde lichtkleuren (8) zijn als volgt:

......
Richtingaanwijzer: ambergeel
Waarschuwingssignaal: ambergeel
Waarschuwingssignaal voor een botsing aan de achterkant: ambergeel
is dit de wettekst of een website die pretendeert de wet te snappen?

Mijn rij-instructeur beweerde ook bij hoog en bij laag dat rijden met enkel stadslicht verboden is, maar dat is een verkeerde interpretatie van de wet.
Zinloos is het wel, verboden allerminst.
en ook ooit eentje ('n Chevy meen ik) gezien die per kant 3 afzonderlijke lichtjes had die "van binnen naar buiten" een voor een knipperden.
Dat zal een Ford Mustang zijn geweest
Audi noemt dat tegenwoordig dynamische richtingaanwijzers
 

Level42

Forumguru
Mmmm, heb eens wat beelden gegoogled van recente Amerikaanse auto's (dat valt nog niet mee !).
De Jeep Renegade: oranje knipperlichten. Grand Cherokee: oranje knipperlichten. En volgens mij zijn alle Jeeps voorzien van wit-gekleurde maar oranje licht uitstralende knipperlichten.

Ford Mustang in Amerika:


.....en dan zie ik deze video....(zie vanaf 2.00)......



Ik begin het donkerbruine vermoeden te krijgen dat het definitief gedaan is met typegoedkeuring van auto's op de Europese wegen met rode richtingaanwijzers als ik dat allemaal zo zie....

:cry::cry::pieker:
 
Bovenaan Onderaan