VCDS mogelijkheden

Schep

Forumguru
Ik begin het donkerbruine vermoeden te krijgen dat het definitief gedaan is met typegoedkeuring van auto's op de Europese wegen met rode richtingaanwijzers als ik dat allemaal zo zie....
De laatse is een Europese Mustang, die knippert oranje omdat er redelijk wat Europese landen zijn die rode knipperlichten verbieden (DE en verder Oostwaarts)

De Dodge en GMC van mijn ouders knipperen nog altijd rood. Gewoon op NL kenteken. De Dodge nog geen 3 maanden terug ;)

Dat amerikanen nu ook snappen dat een afwijkende kleur best handig is, zegt weinig.

Level42

Forumguru
Ik reed vandaag achter een Amerikaanse Q7, in het donker.
Normaal licht blijft branden, remlichten en een rode LED strip, die wij Europeanen als oranje knipperlicht hebben, knipperden.

Bij remmen knipperde 1 kant volledig (dus remlicht én rode LED strip). Normale verlichting bleef altijd aan.

Exact zoals al mijn Amerikaanse Amerikanen het ook deden :)

Als je het dus echt origineel wil doen:
- bij geen verlichting alles meeknipperen (rem- plus normaal licht)
- bij verlichting alleen remlicht

Maar ja, de lichtunits van de Sup zijn nooit bedoeld voor de US markt

is dit de wettekst of een website die pretendeert de wet te snappen?

Mijn rij-instructeur beweerde ook bij hoog en bij laag dat rijden met enkel stadslicht verboden is, maar dat is een verkeerde interpretatie van de wet.
Zinloos is het wel, verboden allerminst.

Dat zal een Ford Mustang zijn geweest
Audi noemt dat tegenwoordig dynamische richtingaanwijzers

Die tekst komt van dit document af:
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/TGK (Beoordeling en Toezicht)/Naslag/Ingangsdata EG Richtlijnen en Verordeningen.pdf

Welke op deze pagina gelinkt is:https://www.rdw.nl/sites/tgk/Paginas/default.aspx

Dat kun je dus wel serieus nemen....

Stadslichten hadden we ergens in de jaren 60/70 en hebben een glorieuze (verplichte !) terugkeer gemaakt in de vorm van DRL.

Dynamische richtingaanwijzers zijn nog steeds ambergeel (of zoals normale mensen het noemen, oranje).....

Nee.....ik ben bang dat wat ik nu heb toch niet geheel legaal gaat zijn....

Alhoewel....dit gaat nog steeds over typegoedkeuring. Wat zegt de wet over aanpassingen NA de typegoedkeuring ? Dat is nu de vraag....ik denk dat het er dan op uit komt dat je je voertuig aan moet bieden voor een nieuwe typegoedkeuring bij de RDW....

Nou, eerst maar eens de reactie van de RDW zelf afwachten, die moeten het toch weten :D

Schep

Forumguru
Het reglement voertuigen, oftewel de wet, zegt dat knipperlichten rood of ambergeel mogen zijn.
Wat de keuringsinstantie er van vindt is van minder belang.

Net als een agent die zegt dat je bij een gestolen of verloren rijbewijs opeens niet meer mag rijden. De bevoegdheid om te rijden is niet komen te vervallen, slechts jouw fysieke bewijs er van is verdwenen.

Level42

Forumguru
Dat ben ik met je eens hoor....en ik vraag me ook af of de gemiddelde diender kennis heeft van dit soort regels in de typegoedkeuringen. Overigens gaan die heel ver he....als je leest waar het allemaal aan moet voldoen.....als je dat doortrekt zou je ook geen LEDs mogen plaatsen, maar daar rij ik dus al vanaf het begin probleemloos mee rond en geen agent die het zelfs ook maar opvalt. Maar ja, rode knipperlichten valt toch meer op....

To be continued :D

Level42

Forumguru
Uh......da's toch oranje ?

En ja, de US regels zijn natuurlijk anders (zie de vergelijking tussen de Mustang video's...)

Level42

Forumguru
Uh.......die behuizing mag rood zijn, het licht van die sequentiële knipperlichten is toch echt oranje hoor. Open gevraagd aan mijn vrouw en zoon en die zeggen ook oranje.....

Misschien een slechte camera....?

EDIT.....moet de camera zijn....de mistlampen lijken ook oranje....maar even een vraag Schep, jij reed achter een Amerikaanse Q7......hoe stel ik me dat voor, hierin NL of daar in de US ?

Laatst bewerkt:

Schep

Forumguru
Nee, ding staat op BN kenteken, is nieuw gekocht via de Nederlandse Audi dealer maar volgens US specificatie en gewoon door de dealer op BN platen geleverd. Betaald in USD, geen BPM, geen BTW, speciaal dealtje dat semi-diplomaten in ons land kunnen krijgen ;)
Hoe het qua typegoedkeuring met die auto's zit weet ik niet, volgens mij bemoeit de RDW zich er niet mee, en moet de auto aan de US specificaties voldoen.

Mijn ouders hun US imports (GMC Acadia, Dodge Ram) staan wel op normale NL platen, en die zijn gewoon goedgekeurd met rode knippers.

B.Stuurder

Forumguru
Dat knipperlicht voor bij die Audi is lekker zichtbaar zeg.
Ik vind het allemaal prachtig, maar denk ook dat we met gezond verstand wel de veiligheid moeten bewaren. En daarbij niet van onszelf uitgaan, maar van de zwakste schakels in het verkeer, hoe beleven en interpreteren zij bepaalde zaken.

Canon-Eye

Forumguru
Net als een agent die zegt dat je bij een gestolen of verloren rijbewijs opeens niet meer mag rijden. De bevoegdheid om te rijden is niet komen te vervallen, slechts jouw fysieke bewijs er van is verdwenen
Dat van die bevoegdheid is op zichzelf correct, dus je verzekering blijft wel gelden. Maar toch heb je bij controle een probleem omdat je niet kunt voldoen aan de verplichting om op eerste vordering je rijbewijs te tonen.

Level42

Forumguru
Dat knipperlicht voor bij die Audi is lekker zichtbaar zeg.
Ik vind het allemaal prachtig, maar denk ook dat we met gezond verstand wel de veiligheid moeten bewaren. En daarbij niet van onszelf uitgaan, maar van de zwakste schakels in het verkeer, hoe beleven en interpreteren zij bepaalde zaken.

Vergeet even niet waar dit opgenomen is....Austin, Texas. Daar schijnt de zon nogal.....

Uitgaan van de zwakste schakels in het verkeer ?
Dan zal ik deze maar monteren....

spot-schijnwerper-lamptype-led-tp_1925259293780467002f.jpg

B.Stuurder

Forumguru
Ja zo werkt het nou eenmaal. Ik heb ze ook liever op de bus zitten, maar ze rijden auto helaas. De hele maatschappij in Nederland is gebaseerd op ondersteuning en bescherming van de zwakste schakels.

Antera

Donateur
Blijft leuke discussie. :D

hier ook maar even bij de Octavia gedaan :-) zal de volgende keer het doen met alleen knipperend remlicht. voor de looks.

volgende keer ga ik eens kijken of de achterlichten fel genoeg zijn om ook als remlicht mee te laten functioneren of misschien wel iets anders

succes met de discussie

Canon-Eye

Forumguru
Zou mijn keuze niet zijn: voor mijn gevoel komt het toch niet logisch over dat bij het knipperen de betreffende lichtunit telkens helemaal donker is.
Net of er wat kapot is. Hetgeen trouwens ook mijn bezwaar is tegen die mistlampen annex corner lights: net of er eentje kapot is. Het eventuele nut ervan beperkt zich sowieso tot de duisternis - overdag draagt het niets bij en vind ik het de grootst mogelijke onzin.
Zelf zou ik dat bij een volgende auto dan ook (liefst al vóór aflevering) weg laten programmeren - zó wil ik niet over straat... :tongue:
Veel liever meedraaiende lampen.

Level42

Forumguru
Zou mijn keuze niet zijn: voor mijn gevoel komt het toch niet logisch over dat bij het knipperen de betreffende lichtunit telkens helemaal donker is.

man man man......als dit te ingewikkeld is om als knipperlicht te herkennen wordt het tijd dat je je rijbewijs inlevert.....

Ik heb inmiddels antwoord van het RDW en voor zover ik kan zien zit het goed......meer later.....nu ff geen tijd.....

Level42

Forumguru
Blijft leuke discussie. :D

hier ook maar even bij de Octavia gedaan :-) zal de volgende keer het doen met alleen knipperend remlicht. voor de looks.

volgende keer ga ik eens kijken of de achterlichten fel genoeg zijn om ook als remlicht mee te laten functioneren of misschien wel iets anders

succes met de discussie
@Antera : schoot me nog iets door het hoofd: wat gebeurt er bij noodstop (automatische waarschuwingslichten activering) ?

Bovenaan Onderaan