VCDS mogelijkheden

B.Stuurder

Forumguru
Overeenkomstig punt 5.11.

Indien een achterlicht echter met een richtingaanwijzer is samengebouwd, mag de elektrische aansluiting van het achterlicht aan de desbetreffende kant van het voertuig of het samen gebouwde deel ervan zo zijn dat het achterlicht tijdens de volledige activeringsperiode (zowel aan- als uitcyclus) van de richtingaanwijzer is uitgeschakeld.

@Level42 jawel, hier staat het. Het geheel mag helemaal uit tijdens het knipperen als je knipperlicht en achterlicht geïntegreerd zijn, fysiek, danwel alleen dmv elektrische aansluiting.
Dus het mag niet als je een separaat richtingaanwijzer licht hebt, tenzij deze op dezelfde aansluiting zit als je achterlicht en deze daardoor gelijktijdig moet knipperen.

Dat lees ik hier.

Een Amerikaanse auto heeft vaak geen aparte voorziening als knipperlicht, dus dan is het knipperlicht fysiek geïntegreerd met het achterlicht en is het wel toegestaan
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Dit vraagt om effe scherpslijpen, al is het maar voor de aardigheid:
  • OK, het achterlicht mag dus tijdens de volledige activeringscyclus van de betreffende richtingaanwijzer zijn uitgeschakeld.
  • Maar als het meeknippert, is het dus afwisselend in- en uitgeschakeld.
  • Dus voldoet het dan niet aan het eerste puntje...
Ik verwacht overigens niet dat een agent of een OvJ zich hier druk over zal maken, maar ook deze 'duidelijkheid' is dus toch maar betrekkelijk...;)
 

BadBert

Forumguru
Je zou toch maar iemand hebben die bij jou achterop rijd, en de technische dienst constateert dat het dus niet mag... gaat mooi de verzekering moeilijk doen
maat van me had het, die had verkeerde kleur knipperlichten, slachtoffer (die eigenlijk fout was, want maat gaf richting aan) kreeg mooi gelijk, en die maat van me werd aansprakelijk gesteld, verzekering keerde niet uit, want het voertuig voldeed niet aan de eisen...
 

Level42

Forumguru
mijn punt was... als het niet mag, kun je tegen hetzelfde probleem aanlopen!


OK.....ik tel....1.......2........3........4.......

Nee.....ik ga niet eens meer reageren.......nnjnjnjnjnnnnn, shit het is sterker dan mezelf........heb potjandorie het halve internet en de RDW uitgeplozen om uit te vinden of het mag....als je dat gemist hebt...ZENNNNNNNNNN ..neu laat maar....:banghead:


Maaruh.......wij ons best doen om van Europees naar Amerikaans te gaan........intussen....

with the bro's in da'hood:



:deuk::deuk::maakmegek::maakmegek:

Die Amerikaanse units kunnen ze vast wel hier in Nederland kwijt :D
 
Laatst bewerkt:

Level42

Forumguru
@Level42 jawel, hier staat het. Het geheel mag helemaal uit tijdens het knipperen als je knipperlicht en achterlicht geïntegreerd zijn, fysiek, danwel alleen dmv elektrische aansluiting.
Dus het mag niet als je een separaat richtingaanwijzer licht hebt, tenzij deze op dezelfde aansluiting zit als je achterlicht en deze daardoor gelijktijdig moet knipperen.

Dat lees ik hier.

Een Amerikaanse auto heeft vaak geen aparte voorziening als knipperlicht, dus dan is het knipperlicht fysiek geïntegreerd met het achterlicht en is het wel toegestaan

Wat bedoel je nou dat het wel mag of dat het niet mag volgens jou ?
Ik lees deze regel als dat het wel mag :D

Overigens: ik heb niets veranderd aan de elektrische aansluitingen hè :angel:

Als dat wel moet is dat zo geregeld.....ambergeel LED lampje eruit en wèg is de elektrische aansluiting :D :D
 

EdK

Forumguru
Ik heb mijn rijbewijs in 1985 gehaald, in 1 keer en na 14 rijlessen. Theorie alle 70 vragen correct.

Wie heb jij daar toendertijd omgekocht bij het CBR ???

dat ze knipperende lampjes kunnnen herkennen ?

Hallo die lampjes zijn bij velen een optie die men te duur vind....
Nieuwe trend is dat men nog maar aan één zijde van de achterkant wagen lichten voert...... tweede lampje is blijkbaar ook te duur....

Daartegen blijken bij veel wagen de mistlampen gratis in het standaardpakket te zitten, daar die ook aanstaan als er geen mist is...... ( of zit de mistschakelaar weer in het optiepakket ??? )
 

Level42

Forumguru
:maakmegek::maakmegek::laugh::laugh:

Klopt als een bus.......

Nou ja dat van die lampjes dan.....

En inderdaad, ik ben zo trots op m'n knipperlichten dat ik ze altijd aan doe......maar dat deed ik toch al vanwege mijn grondige ergernis als ik weer eens voor piet snot heb staan wachten op iemand die toch de afslag blijkt te nemen zonder dat aan te geven.....

Bij het CBR heb ik helemaal niemand omgekocht hoor :) puur talent :maakmegek::maakmegek::maakmegek:
 

EdK

Forumguru
Bij het CBR heb ik helemaal niemand omgekocht hoor :) puur talent :maakmegek::maakmegek::maakmegek:
Nu begrijp ik die foto naast voormalig koningin Beatrix daar bij CBR aan de muur met de tekst onder de foto "talent van de eeuw " ........... Dat is jouw portret foto die daar hing !!!:deuk::deuk:
 

gdisselkoen

Forumguru
Of het mag of niet, mijn advies blijft: Ga niet lopen rommelen met je verlichting.

Als er oranje (amberkleurige) lampjes op je auto zitten gebruik die dan ook om richting aan te geven. Wil je graag richttingaanwijzers "American style" koop een Amerikaan.

Voorkom je ook dat er op je raam geklopt wordt wanneer je stil staat voor een rood verkeerslicht en er iemand je er op attendeerd "dat er iets mis is met je verlichting".
Heb al heel vaak gezien dat een auto schade heeft gehad en gerepareerd is, en er iets verkeerd aangesloten is, en de verkeerde lamp units gaan branden. Erg irritant.

En bovendien, zelf zit je in de auto en zie je er toch niets van.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ofschoon ik niet vies ben van modificeren, ben ik het toch wel met @gdisselkoen eens. Ik denk dat LED in plaats van gewone lampjes niet zo'n kwaad kan, maar de kleuren of organisatie van verlichting veranderen brengt voor velen verwarring. Jij kunt dan misschien wel onderscheid maken, maar ga niet uit van jezelf. Tegenwoordig geven ze een aap met een zwemdiploma al een rijbewijs.
Ik weet dat er mensen zijn die onze taal bijvoorbeeld niet beheersen en lessen en examens doen in hun eigen taal, heel leuk, maar ze hebben dan een Nederlands rijbewijs, maar kunnen informatie op borden niet lezen.
Overigens wil ik geen enkel verband leggen tussen de aap en deze mensen, voor de meer gevoelige en achterdochtige forumleden onder ons ;)
 

RoyV1982

Forumguru
Ach er mag wel meer niet in Nederland wat we toch ook allemaal massaal doen (te hard rijden bijvoorbeeld).

Ik vind het een leuke aanpassing en zit er ook over te denken, ben voor de verkeersveiligheid niet bang dat dit gevolgen heeft.

En net als met te hard rijden, we doen het zelf dus mochten er om wat voor reden dan ook een keer consequenties zijn met een boete oid dan moeten we ook niet piepen..
 

gdisselkoen

Forumguru
Ach er mag wel meer niet in Nederland wat we toch ook allemaal massaal doen (te hard rijden bijvoorbeeld).

Ik vind het een leuke aanpassing en zit er ook over te denken, ben voor de verkeersveiligheid niet bang dat dit gevolgen heeft.

En net als met te hard rijden, we doen het zelf dus mochten er om wat voor reden dan ook een keer consequenties zijn met een boete oid dan moeten we ook niet piepen..
Wat het krijgen van boetes aangaat, als je willens en wetens de regels overtreedt, ben ik met je eens.

Maar jouw opmerking over verkeersveiligheid deel ik niet.
Het kan de aandacht afleiden, waardoor de mensen niet meer op het verkeer letten, maar alleen aandacht hebben vopor jouw achterlicht, en zich afvragen wat er mis is. Juist de uniformiteit in verlichting zorgt voor een stuk duidelijkheid.

Dat er soms een kleine afwijking in zit, zoals bijvoorbeeld Amerikaanse auto's die geen amberkleurige richtingaanwijzers achter hebben, dat is nog te volgen.
Maar een rode lamp die knippert terwijl er naast een oranje lamp zit, is wat lastiger te begrijpen.

En nogmaals: wat heb je er aan? Je ziet er zelf niets van.
 
Bovenaan Onderaan