VCDS mogelijkheden

Level42

Forumguru
Ja zo werkt het nou eenmaal. Ik heb ze ook liever op de bus zitten, maar ze rijden auto helaas. De hele maatschappij in Nederland is gebaseerd op ondersteuning en bescherming van de zwakste schakels.
.....sorry. Ik heb mijn rijbewijs in 1985 gehaald, in 1 keer en na 14 rijlessen. Theorie alle 70 vragen correct.

Ik verwacht te veel van mijn medeweggebruikers....ik weet het.....maar ik mag toch verwachten dat mensen die een rijbewijs hebben gekregen (let op dat woord) dat ze knipperende lampjes kunnnen herkennen ?
 

B.Stuurder

Forumguru
.....sorry. Ik heb mijn rijbewijs in 1985 gehaald, in 1 keer en na 14 rijlessen. Theorie alle 70 vragen correct.

Ik verwacht te veel van mijn medeweggebruikers....ik weet het.....maar ik mag toch verwachten dat mensen die een rijbewijs hebben gekregen (let op dat woord) dat ze knipperende lampjes kunnnen herkennen ?

Ik in 1990, theorie in 1 keer, praktijk in twee keer, rijlessen waren gezellig, maar nooit een rotonde gehad, tot het examen, natuurlijk in Rotterdam. Tweede keer was het geen probleem.
Ik bewonder jouw vertrouwen in mensen, ik weet dat er veel zijn die nog niet kunnen ademhalen zonder continue gesproken instructies op een mp3 speler, ik doe geen aannames, ga nergens vanuit en kijk bijna nergens meer van op.
Veel mensen hebben een verrassing gehad bij een pakkie boter inderdaad, dat kan niet anders.
 

Level42

Forumguru
Ik in 1990, theorie in 1 keer, praktijk in twee keer, rijlessen waren gezellig, maar nooit een rotonde gehad, tot het examen, natuurlijk in Rotterdam. Tweede keer was het geen probleem.
Ik bewonder jouw vertrouwen in mensen, ik weet dat er veel zijn die nog niet kunnen ademhalen zonder continue gesproken instructies op een mp3 speler, ik doe geen aannames, ga nergens vanuit en kijk bijna nergens meer van op.
Veel mensen hebben een verrassing gehad bij een pakkie boter inderdaad, dat kan niet anders.


LOL! Lig in een deuk hier !!!!! Wanneer hebben we een Skoda meeting ?
 

Racer01

Senior Member
Ik in 1990, theorie in 1 keer, praktijk in twee keer, rijlessen waren gezellig, maar nooit een rotonde gehad, tot het examen, natuurlijk in Rotterdam. Tweede keer was het geen probleem.
Ik bewonder jouw vertrouwen in mensen, ik weet dat er veel zijn die nog niet kunnen ademhalen zonder continue gesproken instructies op een mp3 speler, ik doe geen aannames, ga nergens vanuit en kijk bijna nergens meer van op.
Veel mensen hebben een verrassing gehad bij een pakkie boter inderdaad, dat kan niet anders.

Ken een jongen van net 19 inmiddels die z'n rijbewijs nog geen half jaar heeft maar toch met 300+ km/u rijdt en geen boodschap heeft aan richtingaanwijzers of bumperkleven maar toch waarderen we 'm allemaal wel...:cheer::ot:



Fyi: :banghead:voor diegene die het rijbewijs toch bij dat bakje boter kregen, heb het over onze Max Verstappen
 

B.Stuurder

Forumguru
Ken een jongen van net 19 inmiddels die z'n rijbewijs nog geen half jaar heeft maar toch met 300+ km/u rijdt en geen boodschap heeft aan richtingaanwijzers of bumperkleven maar toch waarderen we 'm allemaal wel...:cheer::ot:



Fyi: :banghead:voor diegene die het rijbewijs toch bij dat bakje boter kregen, heb het over onze Max Verstappen

Om terug on topic te komen, een klein bruggetje: als ik me niet vergis heb ik ook bij Max een rood, knipperend lichtje gezien achteraan de auto. Ook bij @Antera langs geweest zeker? :laugh:
 

micky

Forumguru
Zou mijn keuze niet zijn: voor mijn gevoel komt het toch niet logisch over dat bij het knipperen de betreffende lichtunit telkens helemaal donker is.
Net of er wat kapot is. Hetgeen trouwens ook mijn bezwaar is tegen die mistlampen annex corner lights: net of er eentje kapot is. Het eventuele nut ervan beperkt zich sowieso tot de duisternis - overdag draagt het niets bij en vind ik het de grootst mogelijke onzin.
Zelf zou ik dat bij een volgende auto dan ook (liefst al vóór aflevering) weg laten programmeren - zó wil ik niet over straat... :tongue:
Veel liever meedraaiende lampen.

Wees gerust Canon-eye bij de moderne en wel uitgeruste auto's is dit niet meer (bij de oudere ook alleen wanneer de lampen bewust aangezet zijn overdag, bij automatische verlichting zou je ze alleen in het schemer/donker moeten zien), bijv. bij mijn passat zit er een LED deel in de koplamp die in het donker bij sturen ook echt 90 graden om de hoek licht geeft, dus er wordt echt licht gegeven waar je wilt/moet kijken bij het langzaam rijden (bij snel gaan ze niet aan) (overigens kijken mijn camera's voor en achter ook 90 graden om de hoek en niet een beetje :jaja:)
 

Jan A

Actief lid
Ken een jongen van net 19 inmiddels die z'n rijbewijs nog geen half jaar heeft maar toch met 300+ km/u rijdt en geen boodschap heeft aan richtingaanwijzers of bumperkleven maar toch waarderen we 'm allemaal wel...:cheer::ot:



Fyi: :banghead:voor diegene die het rijbewijs toch bij dat bakje boter kregen, heb het over onze Max Verstappen
Dat zal hij van zijn Belgische moeder hebben, zeker?
 

Canon-Eye

Forumguru
als dit te ingewikkeld is om als knipperlicht te herkennen wordt het tijd dat je je rijbewijs inlevert.....
Waar slaat dát nou weer op?
Het is natuurlijk niet te "ingewikkeld" en heeft ook niets te maken met waarnemingsvermogen of een eventueel gebrek daaraan.

De kwestie is: ik vind het gewoon niet logisch (zoals ik al aangaf) en tevens niet mooi. Twee verschillende (en fundamenteel andere) begrippen dan hetgeen jij suggereert, die voor mij overigens vaak nauw met elkaar samenhangen.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Wees gerust Canon-eye bij de moderne en wel uitgeruste auto's is dit niet meer
Gelukkig maar, wat jij beschrijft is al een hele verbetering. Alleen zie ik nog erg veel behoorlijk nieuwe auto's met van die overdag zinloos knipogende mistlampen...

En aangezien ik nog niet weet of ik me als volgende auto weer een hele nieuwe kan permitteren, is er een grote kans dat ik aan een zwaarder type moet omdat ik dan 1200 kg trekgewicht als minimumeis heb. Dus het zou er wel eens eentje van de huidige generatie kunnen worden en die zal dan behoorlijk bijgeschoold moeten worden...
 

Level42

Forumguru
Waar slaat dát nou weer op?
Het is natuurlijk niet te "ingewikkeld" en heeft ook niets te maken met waarnemingsvermogen of een eventueel gebrek daaraan.

De kwestie is: ik vind het gewoon niet logisch (zoals ik al aangaf) en tevens niet mooi. Twee verschillende (en fundamenteel andere begrippen dan wat jij suggereert), die voor mij overigens vaak nauw met elkaar samenhangen.
Interessant.

Ik vind dingen die ik niet logisch vind juist mooi.
 

Level42

Forumguru
Jajajajajaja.....sorry hoorrrrr :)

Maaruh....nog even (zoals beloofd) terugkomen op de info van de RDW.

Bijgaand het antwoord van de RDW per e-mail:


Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over de typegoedkeuringseisen van de richtingsaanwijzers.

De auto moet voldoen aan permanente en individuele goedkeuringseisen. De permanente eisen vindt u in hoofdstuk 5 van de Regeling Voertuigen. De individuele eisen kunt u lezen in de Wijze van keuren voor personenauto's M1.

Heeft uw auto een datum eerste toelating van voor 1 juli 2014? Dan geldt de Wijze van keuren versie tot 1 juli 2014 Is uw auto van na 30 juni 2014? Dan geldt de Wijze van keuren vanaf 1 juli 2014. In de wijze van keuren kunt u lezen welke eisen er van toepassing zijn.



Met vriendelijke groet,


logo.png


S. Bangma
Unit manager Klant Contact Centrum RDW


Nou, wat er in de permanente eisen staat weten we inmiddels wel. Rood licht mag.

Dus maar het linkje gevolgd naar de "Wijze van keuren vanaf 1 juli 2014":
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/individuele goedkeuring TCL IKS TST (Productiebeoordeling )/Wijze van keuren vanaf 1 juli 2014.pdf

OK, in de inhoud zien we 23A Richtingaanwijzers. Daar staat het volgende:

Versie: juli 2015

Voertuigclassificatie:

M1, M2, M3, N1, N2, N3, O1, O2, O3, O4

Basis:

VN/ECE-reglement Nr. 6 tot en met supplement 25 op wijzigingenreeks 01

Datum eerste toelating met ingang van:

1 juli 2014

Datum eerste toelating tot:

Individuele toelatingseis

Voertuig moet voldoen aan de eisen vermeld in onderwerp 20A Installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen.

Wijze van keuren individuele goedkeuring

Niet van toepassing.

Toelichting:

Van R6.01 tot en met supplement 19 naar R6.01 tot en met supplement 25, geen inhoudelijke wijzigingen voor de WvK.



OKeeeeeejjjjj, gaan we dus naar 20A:

20A Installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen

Versie: juli 2016

Voertuigclassificatie:

M1, M2, M3, N1, N2, N3, O1, O2, O3, O4

Basis:

VN/ECE-reglement Nr. 48, wijzigingenreeks 05

Datum eerste toelating met ingang van:

1 juli 2014

Datum eerste toelating tot:

Individuele toelatingseis

Voertuig moet voldoen aan de punten 5 en 6 van VN/ECE-reglement Nr. 48. De verlichtingsonderdelen van een niet-seriematig geproduceerd voertuig moet zijn voorzien van een E- of e-goedkeurmerk. Bij een samenstel van twee onafhankelijke lichten met dezelfde functie hoeven deze niet te zijn goedgekeurd als licht van type D.

  •  In afwijking van punt 5.15 mag bij een seriematig geproduceerd voertuig, de richtingaanwijzers aan de achterzijde, de achterste niet- driehoekige zijretroflectoren en de achterste zijmarkeringslichten rood stralen.
  •  In afwijking van punt 6.7.4.1. wordt, indien het referentiepunt van het derde remlicht ontbreekt, de rand van het lichtdoorlatende gedeelte van het ornament als referentiepunt aangehouden.
  •  Aanvullende eisen die voortvloeien uit verlichtingscategorieën, -typen of -klassen worden buiten beschouwing gelaten indien het een seriematig geproduceerd voertuig betreft.
Wijze van keuren

Visuele controle en uitvoeren vereiste testen. In afwijking van de punten 6.2.6.1. tot en met 6.2.6.3. wordt volstaan met een controle op de juiste werking van de niveauregeling.


Nou dat lijkt me duidelijk. Bovenstaande vetgedrukte refereert naar dit document:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:323:0046:0152:NL:PDF

Het punt waar naar verwezen wordt is het punt wat ik hier al eerder gepost heb....(waarin dus alleen ambergeel wordt aangegeven).

DUS: mijn algehele eindconclusie:

HET MAG.

Ik print de e-mail, en alle relevante pagina's van deze documenten uit en leg ze in mijn auto. Kan ik ze onder de neus van een eventueel overijverige agent duwen.....baat het niet dan schaadt het niet :D
 

Level42

Forumguru
Oh ja.....ook nog even opgezocht......het feit dat mijn achterlicht aan 1 zijde "uit" gaat tijdens het knipperen.....ik was benieuwd of daar ook nog regelgeving over is, met andere woorden, staat er ergens of de achterlichten permanent moeten branden.....nou hier het stuk tekst van VN/ECE-reglement Nr. 48 over achterlichten:

Achterlicht (Reglement nr. 7)
Aanwezigheid
Achterlichten van categorie R, R1 of R2: verplicht.

Aantal

Twee.

Behalvewanneermarkeringslichtenzijngeïnstalleerd,mogentweefacultatieveachterlichten worden geïnstalleerd op alle voertuigen van de categorieën M2, M3, N2, N3, O2, O3 en O4.

Opstelling

Geen bijzondere voorschriften.

Plaats

In de breedte: het verst van het middenlangsvlak van het voertuig verwijderde punt op het zichtbare oppervlak in de richting van de referentieas mag zich niet meer dan 400 mm van de buitenste rand van het voertuig bevinden. Deze voorwaarde geldt niet voor de facultatieve achterlichten.

De afstand tussen de binnenranden van de twee zichtbare oppervlakken in de richting van de referentieas bedraagt:

bij voertuigen van de categorieën M1 en N1: geen bijzondere voorschriften;

bij alle andere voertuigcategorieën: niet minder dan 600 mm. Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1 300 mm bedraagt.

In de hoogte: boven het wegdek, niet minder dan 350 mm en niet meer dan 1 500 mm (2 100 mm indien de vorm van de carrosserie het onmogelijk maakt een hoogte van 1 500 mm aan te houden en indien de facultatieve achterlichten niet zijn geïnstalleerd). Indien de facultatieve achterlichten worden geïnstalleerd, moeten zij worden geplaatst op een hoogte die verenigbaar is met de toepasselijke voorschriften van punt 6.10.4.1 en met de symmetrie van de lichten, en op een verticale afstand die zo groot is als de vorm van de carrosserie mogelijk maakt, maar niet minder dan 600 mm boven de verplichte achterlichten.

6.10.4.2.

NL

page47image24896

NL

page48image848

6.12.2011 PublicatiebladvandeEuropeseUnie L323/93

page48image2304

6.10.4.3. Indelengte:aandeachterkantvanhetvoertuig.

6.10.5. Geometrische zichtbaarheid




    • 6.10.5.1. Horizontale hoek: 45° naar binnen en 80° naar buiten.

      Verticale hoek: 15° boven en onder het horizontale vlak. De verticale hoek onder het hori zontale vlak mag tot 5° worden verminderd indien de achterlichten zich minder dan 750 mm boven het wegdek bevinden. De verticale hoek boven het horizontale vlak mag tot 5° worden verminderd als de facultatieve achterlichten zich niet minder dan 2 100 mm boven het weg dek bevinden.
    • 6.10.5.2. Bij voertuigen van de categorieën M1 en N1, als alternatief voor punt 6.10.5.1, naar keuze van de fabrikant of zijn daartoe gemachtigde vertegenwoordiger, en alleen als aan de achterkant van het voertuig een zijmarkeringslicht is geïnstalleerd.

      Horizontale hoek: 45° naar buiten tot 45° naar binnen.

      Verticale hoek: 15° boven en onder het horizontale vlak. De verticale hoek onder het hori zontale vlak mag tot 5° worden verminderd als de achterlichten zich minder dan 750 mm boven het wegdek bevinden.

      Om als2zichtbaar te worden beschouwd, moet het licht vrij zicht bieden op ten minste 12,5 cm van het zichtbare oppervlak. Het lichtuitstralende oppervlak van retroflectoren die geen licht doorlaten, moet worden uitgesloten.



    • 6.10.6. Oriëntatie
      Naar achteren.
    • 6.10.7. Elektrische aansluitingen Overeenkomstig punt 5.11.

      Indien een achterlicht echter met een richtingaanwijzer is samengebouwd, mag de elektrische aansluiting van het achterlicht aan de desbetreffende kant van het voertuig of het samen gebouwde deel ervan zo zijn dat het achterlicht tijdens de volledige activeringsperiode (zowel aan- als uitcyclus) van de richtingaanwijzer is uitgeschakeld.
    • 6.10.8. Verklikker
      Inschakelverklikker verplicht. Hij moet gecombineerd zijn met die van de breedtelichten.
    • 6.10.9. Andere voorschriften Geen.
__________________________________________________________________________

Conclusie: (vreemd genoeg) staat er NIETS over eventueel verplicht permanent branden van de achterverlichting !
 
Bovenaan Onderaan