Jajajajajaja.....sorry hoorrrrr
Maaruh....nog even (zoals beloofd) terugkomen op de info van de RDW.
Bijgaand het antwoord van de RDW per e-mail:
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over de typegoedkeuringseisen van de richtingsaanwijzers.
De auto moet voldoen aan permanente en individuele goedkeuringseisen. De permanente eisen vindt u in hoofdstuk 5 van de Regeling Voertuigen. De individuele eisen kunt u lezen in de Wijze van keuren voor personenauto's M1.
Heeft uw auto een datum eerste toelating van voor 1 juli 2014? Dan geldt de Wijze van keuren versie tot 1 juli 2014 Is uw auto van na 30 juni 2014? Dan geldt de Wijze van keuren vanaf 1 juli 2014. In de wijze van keuren kunt u lezen welke eisen er van toepassing zijn.
Met vriendelijke groet,
S. Bangma
Unit manager Klant Contact Centrum RDW
Nou, wat er in de permanente eisen staat weten we inmiddels wel. Rood licht mag.
Dus maar het linkje gevolgd naar de "Wijze van keuren vanaf 1 juli 2014":
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/individuele goedkeuring TCL IKS TST (Productiebeoordeling )/Wijze van keuren vanaf 1 juli 2014.pdf
OK, in de inhoud zien we 23A Richtingaanwijzers. Daar staat het volgende:
Versie: juli 2015
Voertuigclassificatie:
M1, M2, M3, N1, N2, N3, O1, O2, O3, O4
Basis:
VN/ECE-reglement Nr. 6 tot en met supplement 25 op wijzigingenreeks 01
Datum eerste toelating met ingang van:
1 juli 2014
Datum eerste toelating tot:
Individuele toelatingseis
Voertuig moet voldoen aan de eisen vermeld in onderwerp 20A Installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen.
Wijze van keuren individuele goedkeuring
Niet van toepassing.
Toelichting:
Van R6.01 tot en met supplement 19 naar R6.01 tot en met supplement 25, geen inhoudelijke wijzigingen voor de WvK.
OKeeeeeejjjjj, gaan we dus naar 20A:
20A Installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen
Versie: juli 2016
Voertuigclassificatie:
M1, M2, M3, N1, N2, N3, O1, O2, O3, O4
Basis:
VN/ECE-reglement Nr. 48, wijzigingenreeks 05
Datum eerste toelating met ingang van:
1 juli 2014
Datum eerste toelating tot:
Individuele toelatingseis
Voertuig moet voldoen aan de punten 5 en 6 van VN/ECE-reglement Nr. 48. De verlichtingsonderdelen van een niet-seriematig geproduceerd voertuig moet zijn voorzien van een E- of e-goedkeurmerk. Bij een samenstel van twee onafhankelijke lichten met dezelfde functie hoeven deze niet te zijn goedgekeurd als licht van type D.
- In afwijking van punt 5.15 mag bij een seriematig geproduceerd voertuig, de richtingaanwijzers aan de achterzijde, de achterste niet- driehoekige zijretroflectoren en de achterste zijmarkeringslichten rood stralen.
- In afwijking van punt 6.7.4.1. wordt, indien het referentiepunt van het derde remlicht ontbreekt, de rand van het lichtdoorlatende gedeelte van het ornament als referentiepunt aangehouden.
- Aanvullende eisen die voortvloeien uit verlichtingscategorieën, -typen of -klassen worden buiten beschouwing gelaten indien het een seriematig geproduceerd voertuig betreft.
Wijze van keuren
Visuele controle en uitvoeren vereiste testen. In afwijking van de punten 6.2.6.1. tot en met 6.2.6.3. wordt volstaan met een controle op de juiste werking van de niveauregeling.
Nou dat lijkt me duidelijk. Bovenstaande vetgedrukte refereert naar dit document:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:323:0046:0152:NL:PDF
Het punt waar naar verwezen wordt is het punt wat ik hier al eerder gepost heb....(waarin dus alleen ambergeel wordt aangegeven).
DUS: mijn algehele eindconclusie:
HET MAG.
Ik print de e-mail, en alle relevante pagina's van deze documenten uit en leg ze in mijn auto. Kan ik ze onder de neus van een eventueel overijverige agent duwen.....baat het niet dan schaadt het niet