Vraag over Olie gebruik bij Yeti Outdoor 1.8 TSI 4x4

peterrapid

Forumguru
Dus als ik verhaal goed begrepen heb blijf je met je olieprobleem zitten die ze eigenlijk niet willen oplossen en ze je voor blok zetten om bij hen dit of volgend jaar een nieuwe wagen te bestellen, zoniet moet je mee 1000€ ophoesten om jouw olieprobleem op te lossen ... En ze houden je een lapje voor de ogen met de verlaging van de onderhoudsbeurten naar 15K, mocht je beslissen om een ander merk te kopen en je wil je wagen verkopen dan zadel je de volgende eigenaar met een oliezuipende Yeti op ???? Ik zou toch eventjes bij advocaat langs lopen wat mogelijk is hoor want vind dit heel bizarre uitleg van garage en PON. Maar ik wens je veel succes met het verdere verloop en hopelijk een gezonde Yeti.
 

Zespri

Forumguru
Update

Omdat het gezeur omtrent mijn wagen te lang duurde heb ik besloten om toch de hulp in te roepen van mijn verzekering.

Zij kwamen met een voorstel naar mij toe om de wagen voor een zogenaamde second opinion bij een totaal onafhankelijke garage te laten bekijken. Dit is inmiddels gebeurt en de uitslag kwam direct er na.

Te sterkte werd afgeraden om te gaan klooien met dikkere olie en verschuiving van de service interval. Daarnaast moet de olieweging test overnieuw en dan beslissen of de kop er afgaat of niet.

zo gezegd zo gedaan, nieuwe afspraak gekregen.

De oorspronkelijke dealer heeft een tweede olieweging test uitgevoerd , zonder dat er geknoeid is geworden aan de service interval en /of dat er dikkere olie is toegepast.

Afgesproken is dat er nu geen snelwegen genomen worden uitsluitend B wegen . De uitkomst van de test zal uitmaken of er wel of niet motor reparatie (zuigerveren etc) zal worden uitgevoerd.

Kortom de komende weken B- wegen rijden (woon werk verkeer) en kijken wat er gebeurt.

De verzekering blijft dit verder actief monitoren zoals ze dat zelf zeggen, afijn we kijken weer wat er gebeurt tis niet anders dus

:arghh:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

peterrapid

Forumguru
@Zespri ik kan je alleen maar veel succes toewensen maar is al stap hopelijk in goede richting om je verzekering in te schakelen en tenminste een verhaal van 2 kanten te krijgen. Geef wel eens door wie je garage Skoda is om eventueel andere mensen te verwittigen want die oliewissel verschuiven enz is je reinste onzin en bedrog van die garage.
 

Louis

Lid
Vervelend dat je de verzekering moet inschakelen om tot een oplossing te komen. Je mag toch verwachten van de tegenwoordige auto's dat deze zonder problemen minimaal 200.000 km kan rijden.

Het valt wel op dat auto's met bouwjaar 2010 deze problemen heeft.
En ook al raakt deze olieproblemen niet alle auto's van dit bouwjaar, mag je toch een coulante verhouding verwachten van Pon. Tegen mij werd gezegd dat de reparatie minimaal 4.000 euro zou gaan kosten en geheel geen vergoeding of zo iets. Naar aanleiding van alle verhalen hier ga ik er toch nog eens terug naar de garage.

Veel succes verder en hou ons op de hoogte.
 

CDK

Forumguru
@Zespri, bedankt voor je update! Succes verder en laat maar horen hoe het gaat lopen...., ik zeg z'n kop er af!
 

Zespri

Forumguru
@Louis het bedrag 4000 euro kan ongeveer kloppen. Ik heb het elders op deze site ook al neergezet.

Je spreekt van een coulance regeling en dus kun je er geen recht uit onttrekken.

De reden waarom ik toch maar de verzekering in heb geschakeld was de tegenwerking die ik ondervind me nu echt te gortig werd. Men begon er om heen te draaien en op eens wisten ze niks meer. En om die tijdelijke geheugenverlies heel snel te genezen even hulp gevraagd.

Voor de duidelijkheid tis gewoon een financiële kwestie die geen van de partijen wil betalen en uiteindelijk door iemand moet worden betaald. Of er moet een compromis gevonden worden die voor elke partij acceptabel is.

De voorstellen die men had gedaan en het uiteindelijke voorstel van onze kant ( verzekering en ik)

1ste voorstel; je doet niks aan de auto en je rijdt door tot in het jaar 2015. dus dat zou betekenen voor mijn situatie dat ik bij elke tank beurt 2 liter olie mocht kopen. á raison van 22 euro per fles 1 liter. Met mogelijk meer ellende en onbetrouwbare auto, en een bijna zo goed als onverkoopbare auto. Dus een verlies post van 18000 euro (inruilwaarde v/d auto)

2e voorstel ; je doet dikkere olie en je versteld de service interval van de auto en je rijdt door tot in het jaar 2015.
Dit zou dan voor mij betekenen dat ik nu niet meer aan die dure olie zou zitten maar toch zou ik olie moeten kopen. minder kans op verder ellende blijft onbetrouwbare auto en nu zeker niet verkoopbaar aan andere door dat men aan de service interval had gezeten, bovendien extra beurt kost ook extra geld. voorstel garage inruilen tegen een lagere inruilwaarde 15000 euro.

3e voorstel: De kop gaat er af , zuigerveren en dus cilinders en drijfstangen pakkingen etc worden vervangen. Dit zou een rekening worden van ca 3000 euro waarbij 1000 euro voor Pon/ Skoda, 1000 euro voor de garage en de rest voor mijn rekening zou komen. gevolg zou zijn dat mijn auto in 1 klap een totale revisie beurt zou hebben gehad. dit geeft dan weer een goede verkoopargument en goede onderhandelingspositie want de wagen heeft het probleem niet. Nadeel is echter ca 1000 euro zou ook zomaar 2000 euro zijn of misschien wel hoger is mij verteld.

Mijn voorstel die via de verzekering heb af gedwongen : We gaan op nieuw testen gezien de olieweging de 1ste keer fout was gegaan en daarna besluiten dan om te kijken waar deze olieproblemen vandaan komen en of de kop er af te halen etc etc .Daar naast is er een kleiner vastgesteld eigen bijdrage om die 18000 euro inruil weer zeker te stellen .
Ja ik accepteer dan wel een dat ik een deel kosten heb echter dit levert weer goodwill op bij de garage / pon/ skoda waardoor hun ons voorstel weer acceptabel vonden.

Ja ik had tot het uiterste kunnen gaan en misschien had ik die ook wel gewonnen echter daarmee was het nog niet zeker dat mijn wagen gemaakt zou worden. Nu zijn we weer on speaking terms er wordt wat gedaan en tot zover is iedereen en met name ik te vrede en ik kan er mee leven.

De rest hoor zodra ik weet hoe het gaat aflopen of beter gezegd als het afgelopen is.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Skoda vrienden,
@Zespri: ik heb hetzelfde probleem als jij: 1 liter op 950 km.
Ook mijn dealer zegt dat er pas iets gebeurt als het olieverbruik onder de 1 op 1000 zit.
Ben daarom zeer benieuwd naar de afloop van je spannende verhaal: na afloop bundelen en aanbieden aan een uitgever? Kassa? Radar? (Verdien je er misschien nog iets van terug!)
Maar ik hoop nog van je te horen!

Indertijd is (ook) mijn distr. ketting en nokkenasversteller gerepareerd van mijn Yeti 1.8 TSI Elegance uit 2009: deels coulance. Misschien heeft die versleten ketting (ijzerdeeltjes in de olie?) er nog iets mee van doen.
Die motorstoring van jou, die aangeeft dat je maar 4000 tpm mag draaien, kan ook wijzen op die ketting..
Geen ratelend geluid te horen of inhouden van de motor op dat moment? Dan geen distr.ketting.
 

Zespri

Forumguru
@EkiYeti , Ook ik heb in eerste instantie gedacht aan om roering te gaan maken met behulp van programma's als Kassa en Radar , echter ik koos er voor om er voor te zorgen dat er ruimte is voor een deal die voor alle partijen te slikken valt. Mijn reden hierachter was dat ik op zich te vrede ben met mijn wagen alleen het olie gebruik was wat minder. :maakmegek:

Mijn auto heeft een update gehad vanuit de fabriek wat de dist.ketting en nokkenasversteller betreft dus dit probleem heb ik niet. Geen ratelend geluid of inhouden van de motor de motor draait juist als een tierelier.

Het is heel lastig om je exact te vertellen wat je wel en niet moet in dit geval. Ik heb het meerdere keren gezegd hier op het forum je moet in gesprek blijven met je dealer en trachten het spel zo te spelen dat je gegevens van je auto bij PON terecht komt. Dit kun je voorspoedige door ze in gebreke te stellen echter is het raadzaam om dan toch hulp van buitenaf er bij te halen.


Het gaat tenslotte om veel geld.


En nu mijn verhaal de UPDATE , het eind verhaal .. tja die is een helaas voor jullie niet zo spannend.
Tis op een andere manier opgelost dan dat ik zelf had voorgesteld.
Maar ik ben te vrede met de uitkomst.

Sorry voor het wazige antwoord.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

ertromp

Forumguru
@EkiYeti , Ook ik heb in eerste instantie gedacht aan om roering te gaan maken met behulp van programma's als Kassa en Radar , echter ik koos er voor om er voor te zorgen dat er ruimte is voor een deal die voor alle partijen te slikken valt. Mijn reden hierachter was dat ik op zich te vrede ben met mijn wagen alleen het olie gebruik was wat minder. :maakmegek:

Mijn auto heeft een update gehad vanuit de fabriek wat de dist.ketting en nokkenasversteller betreft dus dit probleem heb ik niet. Geen ratelend geluid of inhouden van de motor de motor draait juist als een tierelier.

Het is heel lastig om je exact te vertellen wat je wel en niet moet in dit geval. Ik heb het meerdere keren gezegd hier op het forum je moet in gesprek blijven met je dealer en trachten het spel zo te spelen dat je gegevens van je auto bij PON terecht komt. Dit kun je voorspoedige door ze in gebreke te stellen echter is het raadzaam om dan toch hulp van buitenaf er bij te halen. Het gaat tenslotte om veel geld.


En nu mijn verhaal de UPDATE , het eind verhaal .. tja die is een helaas voor jullie niet zo spannend.
Tis op een andere manier opgelost dan dat ik zelf had voorgesteld.
Maar ik ben te vrede met de uitkomst.

Sorry voor het wazige antwoord.
:pieker: Maar nog steeds Skoda rijder?
 
laat me raden..
De dealer heeft (mogelijk met Pon) een aanbod gedaan wat voor jou goed uitpakt maar mondje dicht in de media?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Vanenkelen

Forumguru
@Louis
Mijn voorstel die via de verzekering heb af gedwongen : We gaan op nieuw testen gezien de olieweging de 1ste keer fout was gegaan en daarna besluiten dan om te kijken waar deze olieproblemen vandaan komen en of de kop er af te halen etc etc .Daar naast is er een kleiner vastgesteld eigen bijdrage om die 18000 euro inruil weer zeker te stellen .
Ja ik accepteer dan wel een dat ik een deel kosten heb echter dit levert weer goodwill op bij de garage / pon/ skoda waardoor hun ons voorstel weer acceptabel vonden.
Is het dan ongeveer dit geworden?

De nieuwe weging resulteerde in een probleem (meer dan 1l per 1000 km) en garage (en Pon) hebben je een voorstel gedaan om nog even door te rijden en over een tijdje een gegarandeerde inruil te krijgen bij aanschaf van een nieuwe Skoda?

Tja als je zo mysterieus doet, ga ik gokken. Ben stiekem toch wel benieuwd. Het feit dat je niet zo veel kan/mag/wil zeggen versterkt het vermoeden dat dealer en Pon het probleem met de 1.8TSI en olieverbruik zo stil mogelijk willen houden. Wat jammer is voor andere gedupeerden.

Ervaringen van mijn vader bij mogelijke aanschaf van een 1.8 TSI Yeti, waarbij 2 verschillende dealers ineens heel vaag gingen doen over garantie, problemen, coulance en de rol van Pon, sterken mij in die gedachte.

Dit poste ik hierover in een ander topic:
Zijn voorkeur was in eerste instantie wel de 1.8 TSI 4x4 (gewoon omdat het leuk is en kan). Hij heeft bij twee dealers een serieus gesprek (onderhandeling) over gevoerd en dan gebeurt er iets vreemds. Als je vraagt naar de olieproblemen (bij beide ging het om een model uit eind 2010) dan wordt er wat terughoudend gereageerd, wordt er even overlegd met de technische mensen en uiteindelijk toegegeven dat er toch wel een risico is bij deze motor waarvan de dealer ook niet zo goed weet hoe hij er mee om moet gaan. Voornamelijk omdat ze aangeven bij deze problemen weinig tot geen backup te krijgen van PON.

Beide modellen hadden (volgens deze dealers) nu geen problemen en bij beide kreeg hij nog een half jaartje garantie. Maar ze gaven min of meer aan dat als er daarna iets van olieproblemen op zou treden dat ze niet veel voor hem konden doen.

In ieder geval mooi dat het voor jou naar tevredenheid (daar ga ik dan maar vanuit) is opgelost.
 

Joske

Forumguru
Ik denk ook iets in die richting..

maar als @Zespri terug gelukkig rond kan rijden, bij voorkeur in een Škoda, is het allemaal best goed voor mij :)

desondanks blijf ik natuurlijk rete-nieuwsgierig :nailbiting: :D
 

Vanenkelen

Forumguru
Tja het irriteert me eigenlijk wel. Niet perse van jou hoor @Zespri...! Maar wel dat Pon en een dealer een consument onder druk ("we helpen je, als je je mond houdt") zetten om een probleem uit de media te houden.
 

Joske

Forumguru
Tja het irriteert me eigenlijk wel. Niet perse van jou hoor @Zespri...! Maar wel dat Pon en een dealer een consument onder druk ("we helpen je, als je je mond houdt") zetten om een probleem uit de media te houden.
rustig rustig :D

maar ik begrijp je wel hoor.. zo zie je maar wie er uiteindelijk het meest voor het zeggen heeft, maar ik versta @Zespri ook wel.


spijtige zaak, maar wie weet.. op de volgende meeting, een paar Duveltjes later... wordt @Zespri wel wat mondiger! :laugh:

(ik zorg voor de Duvel! :D )
 
Bovenaan Onderaan