Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Nieuw lid
Idd, ik heb WD40 erin gespoten. Paar keer de spiegels open en dicht laten gaan (niet té vaak, anders raakt de software weer in de war…) en geen gekraak meer.

Joepo

Lid
Heeft ‘ie eindelijk z’n systemen bijgewerkt?!?
Het is een grote dealer met meerdere vestigingen en werkplaatsen, ik ga ervan uit dat ze hun spullen op orde hebben. Zeker met het aantal auto’s dat ze moeten terugroepen.

hé Joepo , even een beetje siliconen spray in het buitenspiegel-scharnier sprayen en klaar , geen gekraak meer. !! suk6
Meteen gisteren even gedaan. Werkt perfect, hopelijk blijft het een tijd zitten.
Bedankt!

Bakk

Nieuw lid
Vorige week mijn nieuwe Kodiaq (december 2024) naar de dealer teruggebracht, het was simpelweg niet veilig meer om er mee verder te rijden.

Bekende problemen waren al vrij snel merkbaar:
- Rechter buitenspiegel komt niet altijd terug omhoog
- Slecht zicht achteruitrij camera
- Snelheidswaarschuwingen, op bijna elke weg, die niet klopten

Maar het werd al snel erger:
- Set knop van de cruise control lam
- Veiligheids systemen om de haverklap niet beschikbaar

Daarna werd het echt gevaarlijk:
- Noodstops zonder reden (bijv. bij het optrekken bij een verkeerslicht waar je de eerste bent)
- "Let op het verkeer" waarschuwing in het dashboard met harde piep, elke 15 seconden. Ging pas weg als de auto een tijdje uit stond. Niet fijn als je nog een half uur moet rijden.
- Cruise control/Travel assist stopte plotseling met werken, kon ook niet meer aan/uitgezet worden. Oplossing was omde auto een tijdje uit te laten staan.

Inmiddel van de garage teruggehoord dat er wat defecten zijn geconstateerd in een of meerdere sensoren/cameras, en dus in de cruise control hendel.

Is nog even afwachten wanneer de vervangende onderdelen binnen zijn.

Marchel1

Actief lid
Lekker lijstje ook weer en helaas voor een groot deel herkenbaar. Nog aan te vullen met het probleem rond klimatiseren en tegelijk laden van de auto (zie ander topic) bijvoorbeeld.

Wat helaas ook een rode draad begint te worden is de reactie van de verschillende dealers. Of eigenlijk het gebrek eraan. Ze doen alsof ze van niets weten, niets kunnen vinden, het geen fout van de auto is of vervangen/resetten maar iets in de hoop dat de klachten weg blijven.
Ik ben benieuwd hoe lang we nog testrijder moeten zijn voor er oplossingen komen. Voor een oplossing moet een probleem eerst gemeld worden maar als een dealer ontkent dat iets een probleem is (of het niet begrijpt) gaat er ook niets gemeld of opgelost worden.

evp

Nieuw lid
Ook ik heb een Kodiaq II van December 2024.
Bijna alle software problemen die jullie noemen heb ik ook.
(Alle assistenten die het soms niet doen, achterklep die soms niet open wil, geen navigatie in het bestuurdersscherm, radio die na een telefoongesprek geen geluid meer laat horen, niet kloppende snelheidswaarschuwingen, laadkabel die soms niet los wil, wisselen van bestuurder wat soms niet lukt tot je de auto maar uit en aan zet)

Ik zit ook bij Maas in Gouda.

Ik kreeg tijdens het rijden 'Aandrijfstoring - bezoek de dealer' en prompt deed mijn Cruisecontrol het niet meer.
Nog wel selecteerbaar in het menu.

Na een dealer bezoek kreeg ik te horen dat er zoveel storingen in het systeem stonden dat ze er niet uitkwamen.
Ze hebben de log maar gereset. Verder zou alles weer werken.
Bij het terug rijden ontdekte ik dat de cruisecontrol nog niet werkte, terug naar de dealer.
Monteur reed met de auto en na wat geprobeer werd het nog erger, nu geeft de cruisecontrole de melding functie niet beschikbaar.....
Ze kwamen er niet uit en moest de auto een dag inleveren.

Gisteren was het dan na 2 weken zover dat dat kon.
Geen belletje dat de auto klaar was aan het einde van de dag.
Zelf gebeld en ik kon hem ophalen. Ter plekke kreeg ik te horen dat ik maar moest wachten op een grote software update die er aankomt.
Ze kunnen niet zeggen wanneer die er aankomt alleen dat er nu een terugroep actie loopt voor de Passaat die dezelfde software zou hebben.
Cruisecontrol doet het nog niet. Ik merk trouwens op dat de cruisecontrol knop inderdaad lam is.

Er word dus NIETS besteld door de dealer om dit op te lossen.
Ben trouwens niet te spreken over hoe alles daar gaat, de auto kreeg ik 2 weken later dan gepland.
Dit kwam omdat de auto 3 weken bij de dealer gestaan voor ze tijd hadden hem uit te leveren.

Heeft het nut bij Skoda of ergens anders te klagen ?
Zou toch graag weer cruisecontrol willen hebben.

• Leuk
Waarderingen: EdK
Raar verhaal. Je mag bij een nieuw product er vanuitgaan dat t even mee gaat. Een lamme cruisecontrol zou in mijn ogen onder garantie opgelost kunnen worden. In iedergeval de hardware.

Laatst bewerkt door een moderator:

johnboy

Donateur
Welke software heb jij nu?
Nog eens blik geworpen, heb de 2460 nu, dat is wel een versie waar anderen nog de nodige problemen mee hebben vreemd genoeg.
Ik denk dat er bij de terugroepactie diverse modules updates hebben gekregen die errors weghalen en is niet te zien aan de software versie.
Na de update veel minder meldingen over frontassist etc.

Wel in deze koude periode aantal x de melding in de app dat de 12v batterij wordt beschermd en nu 2x gehad dat travelassist het niet meer doet ondanks dat op scherm wordt getoond dat dit aan staat. Door TA en ACC uit te zetten en weer aan gaat het weer werken.
Af en toe gaat lightassist uit, lijkt erop door lagere 12v spanning te komen.
De gevoeligheid van de sensoren is gebleven.

Bijlagen

• software versie PHEV.jpg
    software versie PHEV.jpg
    536,8 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:

Marchel1

Actief lid
@johnboy wat gek dat je met een recente update op 2460 zit. Ik heb een begin oktober geleverde PHEV met software 2565. Als ik kijk naar een afbeelding van toen dan zie dezelfde getallen (navigatie is bij mij inmiddels ook 24.10), alleen bij het onderdelen nummer staat er bij mij een A achter.
Wanneer is jouw PHEV geproduceerd, zou daar dan een verschil in zitten. Ik zou verwachten dat als ze er nu nieuwe software op zetten het een hoger versienummer heeft. Of werkt dat niet zo?

Bijlagen

• PXL_20241015_134132909.jpg
    PXL_20241015_134132909.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 20

MikeyMan

Forumguru
En ik heb al onderdeelnummers eindigend op een B langs zien komen ook.

Bijlagen

• IMG_6872.jpeg
    IMG_6872.jpeg
    605,4 KB · Weergaven: 29

johnboy

Donateur
Eind mei begin juni 2024 denk ik, 5 juli geleverd.
Inderdaad vreemd, of "hoofdsoftware" is onveranderd gebleven maar wel updates modules. Nu niet uit te lezen verwacht ik.
1 van de eerste zo niet eerste PHEV in NL

Marchel1

Actief lid
Er is wel een menu met meer gedetailleerde informatie over welke versie je van wat hebt. Home knop (huisje) 10s ingedrukt houden en je komt in een service menu met veel informatie. Maar of we daar nu veel wijzer van worden?

Het lijkt erop dat er in de productie met regelmaat iets verandert in de onderdelen die ze gebruiken wat dan weer tot een net iets andere versie van het een of ander leidt. Niet heel gek dan dat er bugs ontstaan.

Het is denk ik vooral afwachten en hopen dat er een update komt waarmee weer wat problemen opgelost worden.

Bijlagen

• PXL_20241219_100825232~2.jpg
    PXL_20241219_100825232~2.jpg
    932,1 KB · Weergaven: 34
  • PXL_20241219_100655414~2.jpg
    PXL_20241219_100655414~2.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 34
Zijn er meer mensen waarbij de spiegels niet naar beneden bewegen bij het achteruit rijden? Ik heb de optie wel aanstaan in het menu.

En ik vraag me af hoe de grootlicht assistent werkt. In mijn vorige auto ging hiermee het grote licht automatisch aan wanneer er geen andere voertuigen werden gezien. Zodra deze een voor- of tegenligger zag (zelfs fietsers) dan ging het grote licht weer uit.

Ik heb de optie nu ook weer aanstaan in mijn Kodiaq maar groot licht gaat niet automatisch aan.
Betekend dit dat ik zelf het grote licht moet aandoen en deze automatisch uitgaat bij een ander voertuig?

Staat je draaiknopje wel op de rechterspiegel? Anders werkt hij namelijk niet.

Grootlichtassistent zet je volgens mij aan door je grootlicht aan te zetten (1x de hendel een tikje naar achteren geven). Dan gaat het grootlicht icoontje branden met een ‘A’ erbij.

Staat je draaiknopje wel op de rechterspiegel? Anders werkt hij namelijk niet.

Grootlichtassistent zet je volgens mij aan door je grootlicht aan te zetten (1x de hendel een tikje naar achteren geven). Dan gaat het grootlicht icoontje branden met een ‘A’ erbij.
Mijn draaiknoppen staat standaard op verwarmen van de spiegels. Wel zo handig met dit weer.

Maar wel gek dat de spiegel dan niet naar beneden gaat bij het achteruit rijden.

Ik zal straks eens testen hoe dit werkt.

Thanks!

Patron

Senior Member
Grootlicht assistent werkt alleen boven bepaalde snelheid en bij onvoldoende licht. Verder werkt het fantastisch moet ik zeggen

Marchel1

Actief lid
Helemaal eens met @Patron. Zelfs met druk verkeer werkt het prima doordat het andere auto's afschermt. Ook nog geen seinende tegenliggers gehad. Was op eerdere auto's met groot licht assistent wel anders

MikeyMan

Forumguru
Morgenochtend voor de derde keer naar de dealer om nog meer spul uit te laten lezen. Hoop dat het daarmee klaar is. Maandag gaat de auto naar de schadehersteller.

Bovenaan Onderaan